ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ماندگاری-یک-دوره-تمرین-ثبات-مرکزی-بر-تعادل-ایستا-و-پویای-کودکان-دارای-تأخیردر-رشد-مهارت-حرکتی-بنیادی
ماندگاری یک دوره تمرین ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای تأخیردر رشد مهارت حرکتی بنیادی
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 124


تأثیر و ماندگاری یک دوره تمرین ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای تأخیر در رشد مهارت های حرکتی بنیادی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 124 صفحه

چکیده
در سالهای اخیر، بررسی تأثیر قوی سازی ناحیه مرکزی بدن بر تعادل از محبوبیت بسیاری برخوردار شده است. نتایج پژوهش های صورت گرفته در این زمینه متناقض بوده و همچنین مطالعات اندکی در رابطه با اثر این تمرینات روی کودکان انجام شده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر و ماندگاری تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان دارای تأخیر در رشد مهارت های حرکتی بنیادی بود. بدین منظور، ۳۰ دانش آموز پسر پایه اول دبستان از میان ۱۶۲ نفر اولیه با آزمون تبحر حرکتی بروینینکس- اوسرتسکی (BOT-2) غربال شده و سپس به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (۱۵ نفر) و تجربی (۱۵ نفر) سازماندهی شدند. قبل از اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی تعادل ایستای آزمودنی ها با تست رومبرگ و تعادل پویا با تست تعادل Y اندازه گیری شد. بعد از اجرای ۸ هفته تمرین ثبات مرکزی و همچنین ۴ هفته بی تمرینی مجدداً آزمودنی ها مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل آماری از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس یک طرفه) در سطح معنی داری (۰۵/۰p<) استفاده شد. یافته ها بهبود معنی داری در عملکرد و ماندگاری تعادل ایستا و پویای گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. با توجه به یافته های این پژوهش می توان چنین نتیجه گیری کرد که برنامه تمرینات ثبات مرکزی ممکن است عملکرد و ماندگاری تعادل ایستا و پویای کودکان دارای تأخیر در رشد مهارتهای حرکتی بنیادی را افزایش دهد.
کلید واژه: تمرینات ثبات مرکزی، تعادل ایستا، تعادل پویا، آزمون بروینینکس- اوسرتسکی



فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
۱-۱ کلیات 2
۱-۲- بیان مساله 6
۱-۳- ضرورت و اهمیت پژوهش 10
۱-۴- اهداف پژوهش 12
۱-۵- پرسش¬های پژوهش 12
۱-۶- پیش فرض‌های پژوهش 13
۱-۷- محدودیت‌های پژوهش 13
۱-۸- تعریف مفهومی و عملیاتی واژه‌ها 14
۱-۸-۱- ثبات مرکزی 14
۱-۸-۲- تعادل 15
۱-۸-۳- تاخیر در رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی 16
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه‌ی تحقیقاتی
۲-۱- مقدمه 18
۲-۲- روش‌های ارزیابی رشد حرکتی 18
۲-۲-۱- فرایند و نتیجه حرکت 19
۲-۳- مدل‌های رشد حرکتی انسان 20
۲-۳-۱- مدل نیوول 21
۲-۳-۲- مدل گالاهو (مدل ساعت شنی) 23
۲-۳-۳- کلارک و متکالف (کوه رشد حرکتی) 26
۲-۳-۴- مدل استودن 28
۲-۴- مهارت‌های حرکتی بنیادی 30
۲-۵- تعادل 33
۲-۵-۱- مکانیسم‌های تعادلی برای حفظ وضعیت بدن 34
۲-۵-۱-۱- گیرنده‌های فشار پاها 35
۲-۵-۱-۲- سیستم دهلیزی گوش داخلی 36
۲-۵-۱-۳- سیستم بینایی 37
۲-۵-۲- تئوری سیستم‌ها 37
۲-۵-۳- کنترل تعادل 38
۲-۵-۴- رویکرد رشدی کنترل تعادل 39
۲-۶- سیستم عضلانی ناحیه مرکزی 40
۲-۶-۱- آناتومی ناحیه مرکزی 41
۲-۶-۲- فعال‌سازی سیستم عضلانی ناحیه مرکزی 43
۲-۶-۳- ناحیه مرکزی و آسیب 44
۲-۷- ارزیابی مهارت‌های حرکتی بنیادی و ابزارهای اندازه‌گیری 44
۲-۷-۱- آزمون تبحر حرکتی بروینینکس – اوسرتسکی 46
۲-۷-۲- مجموعه آزمون ارزیابی حرکات کودکان 46
۲-۷-۳- آزمون رشد حرکتی درشت-۲ 47
۲-۸- پیشینه¬ی پژوهش 49
۲-۸-۱- تاثیر برنامه‌های مداخله‌ای بر بهبود مهارت‌های تعادلی 49
۲-۸-۲- تأثیر تمرین‌های ثبات مرکزی بر مهارت‌های تعادلی 51
۲-۹- نتیجه‌گیری از مطالعات پیشین 54
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- مقدمه 56
۳-۲- روش‌شناسی پژوهش 56
۳-۳- جامعه و نمونه‌ی آماری 57
۳-۴- مراحل اجرای پژوهش 57
۳-۵- ابزار و روش جمع آوری اطلاعات 58
۳-۵-۱- پرسش‌نامه اطلاعات فردی 58
۳-۵-۲- آزمون تبحر حرکتی بروینینکس- اوسرتسکی 58
۳-۵-۲-۱- ساختار و وسایل اجرای آزمون BOT-2 59
۳-۵-۲-۲- نحوه‌ی اجرا و نمره‌گذاری آزمون BOT-2 59
۳-۵-۳- آزمون تعادلی Y 61
۳-۵-۴- آزمون تعادلی رومبرگ 62
۳-۶- روش اجرا 63
۳-۷- متغیرهای پژوهش 64
۳-۷-۱- متغیر مستقل 64
۳-۷-۲- متغیر وابسته 64
۳-۷-۳- متغیرهای کنترل 64
۳-۷-۴- متغیرهای مداخله‌گر 64
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 65
فصل چهارم: یافته‌های پژوهش
۴-۱- مقدمه 69
۴-۲- متغیرهای جمعیت شناختی 70
۴-۳- توصیف آماری داده‌ها 70
۴-۴- یافته‌های مربوط به سوالات پژوهش 74
۴-۴-۱- سوال اول 74
۴-۴-۲- سوال دوم 75
۴-۴-۳- سوال سوم 77
۴-۴-۴- سوال چهارم 78
فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری
۵-۱- مقدمه 81
۵-۲- خلاصه پژوهش 81
۵-۳- بحث و نتیجه‌گیری پیرامون یافته‌های پژوهش 82
۵-۳-۱- سوال اول 82
۵-۳-۲- سوال دوم 84
۵-۳-۳- سوال سوم 87
۵-۳-۴- سوال چهارم 90
۵-۴- نتیجه‌گیری 91
۵-۵- پیشنهادها 92
۵-۵-۱- پیشنهادهای کاربردی 92
۵-۵-۱- پیشنهادهای پژوهشی 93
منابع فارسی 94
منابع انگلیسی 97
پیوست‌ها 105

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  • ۵۳ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی