رابطه بین ترکیب بدنی،عوامل آمادگی جسمانی و میزان فعالیت بدنی دانشجویان دختر دانشگاه پردیس الزهرا
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 86
رابطه بین ترکیب بدنی،عوامل آمادگی جسمانی و میزان فعالیت بدنی دانشجویان دختر دانشگاه پردیس الزهرا سمنان
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 86 صفحه
چکیده:
در این مطالعه ی مقطعی، جامعه تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر پردیس الزهرای دانشگاه فرهنگیان استان سمنان بود که از این میان ۱۷۷ نفر به صورت تصادفی جهت انجام پژوهش انتخاب شدند. بعد از انجام معاینات پزشکی و تکمیل فرم رضایت نامه، قد و وزن جهت محاسبه شاخص توده¬بدنی، نسبت دور کمر به دور باسن،عوامل آمادگی جسمانی مانند استقامت عضلانی (درازونشست)، انعطاف پذیری (خمش به جلو)، استقامت قلب و عروق (تست کوپر) و چابکی (تست ایلی نویز) افراد مورد آزمون قرار گرفت. اطلاعات مربوط به میزان فعالیت بدنی افراد نیز با استفاده از پرسش نامه فعالیت بدنی فرم کوتاه جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 21 و با محاسبه شاخص های آمار توصیفی و آزمون های همبستگی پیرسون و اسپیرمن در سطح معنی داری (۰۵/۰>P) تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: بر اساس نتایج بدست آمده دانشجویان شرکت کننده در سنین ۱۹ تا ۲۵ سال بودند و شاخص توده¬ی¬بدنی این افراد بین ۲۳/۱۶ تا ۷۶/۳۹ قرار داشت. سطح فعالیت بدنی دانشجویان استقامت قلبی- عروقی (۱۷/۰=r و ۰۱/۰=p) با چابکی (۱۹/۰-=r و ۰۰۹/۰=p) و استقامت عضلات شکم (۱۷/۰=r و ۰۱/۰=p) رابطه معنی¬داری را نشان داد درحالی که بین سطح فعالیت بدنی با ترکیب بدنی و دیگر شاخص¬های آمادگی جسمانی افراد هیچ رابطه معنی¬داری مشاهده نشد. نتایج این تحقیق نشان داد بین شاخص¬توده بدنی افراد با استقامت قلبی – عروقی (۲۷/۰-=r و ۰۰۱/۰=p)، چابکی (۱۹۵/۰=r و ۰۰۹/۰=p) و استقامت عضلات شکم (۲۸/۰-=r و ۰۰۱/۰=p) رابطه معنیداری وجود دارد. ولی رابطه آن با انعطاف¬پذیری معنی¬دار نمی¬باشد. این در حالیست که نسبت دور کمر به دور باسن فقط با استقامت عضلات شکم رابطه معنی¬داری را نشان می¬دهد (۱۷/۰-=r و ۰۲/۰=p) و رابطه آن با دیگر شاخص¬های آمادگی جسمانی از لحاظ آماری معنی دار نمی باشد. نتیجه گیری: تحقیق حاضر نشان داد شاخص توده بدنی و سطح فعالیت بدنی با برخی از شاخص¬های آمادگی-جسمانی ارتباطی قوی دارند این درحالیست که سطح فعالیت¬بدنی دانشجویان و ترکیب بدنی آنها هیچ¬گونه ارتباط آماری را نشان نداد.
واژگان کلیدی: آمادگی جسمانی، ترکیب بدنی، فعالیت بدنی، دانشجویان دختر
فهرست مطالب
عنوان صفحه شماره صفحه
چکیده 1
فصل اول: مقدمه پژوهش
1-1- بیان مسئله 3
۱-۲-ضرورت انجام پژوهش 6
۱-۳-اهداف و فرضیههای پژوهش 8
۱-۴-متغیرهای پژوهش 8
۱-۵-تعریف اصطلاحات 9
فصل دوم : ادبیات پژوهش
۲-۱-مقدمه 12
۲-۱- مبانی نظری 12
۲-۱-۱- ترکیب بدنی 16
۲-۱-۲- آمادگی جسمانی 16
۲-۱-۳- استقامت قلبی و عروقی 18
۲-۱-۴- انعطافپذیری 20
۲-۱-۵- چابکی 22
۲-۱-۶- استقامت عضلانی 24
۲-۱-۷- فعالیت بدنی 25
۲-۲- مروری بر تحقیقات گذشته 26
۲-۲-۱- پژوهشهای صورت گرفته در داخل کشور 26
۲-۲-۲- پژوهشهای صورت گرفته در خارج کشور 32
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
۳-۱-مقدمه 37
۳-۲- روش پژوهش 37
۳-۳- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری 37
۳-۴- متغیرهای پژوهش 38
۳-۴-۱- شاخص توده بدنی (BMI) 38
۳-۴-۲- نسبت محیط کمر به محیط باسن (WHR) 39
۳-۴-۳- تست کوپر (۱۲ دقیقه دور دویدن) 39
۳-۴-۴- تست انعطاف پذیری 41
۳-۴-۵- تست چابکی ایلینویز 41
۳-۴-۶- تست دراز نشست 42
۳-۴-۷-پرسش نامه بین المللی فعالیت بدنی 43
۳-۵- ابزارهای پژوهش 44
۳-۶- شیوه اجرای پژوهش 44
۳-۷- روشهای آماری تحلیل دادهها 45
فصل چهارم : یافته های پژوهش
۴-۱-مقدمه 47
۴-۲- یافتههای توصیفی 47
۴-۳- یافتهها استنباطی 51
۴-۴- یافتههای جانبی 53
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
۵-۱ مقدمه 57
۵-۲- بحث و نتیجه گیری 57
۵-۳- پیشنهادات پژوهش 64
منابع 66
ضمایم 73
- ۶۷ نمایش