رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش آموز ۸ تا ۱۰ ساله
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 87
رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش آموز ۸ تا ۱۰ ساله
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 87 صفحه
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانشآموز ۸ تا ۱۰ ساله شهر رشت بود. برای این منظور تعداد ۳۲۴ نفر از دانش آموزان با روش نمونهگیری خوشهای – تصادفی انتخاب و در تحقیق شرکت داده شدند. در ابتدا قد (۱۳/۷±36/138)، وزن (۸۷/۹±79/37)، شاخص توده بدن (71/3±50/19) و محیط کمر (08/9±22/67) آزمودنیها اندازه-گیری و ثبت شد. سپس متغیرهای آمادگی جسمانی که شامل آزمون های استاندارد یک دقیقه دراز و نشست، پرش طول ایستاده و دوی ۴ در ۹ متر رفتوبرگشت بود، اجرا شد و نتایج ثبت و تجزیهوتحلیل شد. به دلیل نرمال نبودن توزیع داده¬ها برای بررسی همبستگی بین آزمودنیهای تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد (۰۵/۰P≤). نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین رکورد دوی رفت و برگشت ۴ در ۹ متر و WC دانشآموزان ارتباط مثبت و معنیداری برابر با ۳۵/۰، بین رکورد پرش طول و WC ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۴۳/۰- و بین رکورد دراز و نشست و WC ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۲۰/۰- وجود داشت که نشان میدهد نمرات عوامل منتخب آمادگی جسمانی با افزایش WC کاهش مییابند. همچنین بین رکورد دوی رفتوبرگشت ۴ در ۹ متر و BMI ارتباط مثبت و معنیداری برابر با ۳۵/۰، بین رکورد پرش طول و BMI ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۳۸/۰-، بین رکورد یک دقیقه دراز و نشست و BMI ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۱۸/۰-، بین آمادگی جسمانی و BMI ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۱۵/۰ و بین آمادگی جسمانی و WC ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۲۳/۰ وجود داشت. این نتایج نشاندهنده نیاز ضروری ارتقای آمادگی جسمانی در دانش آموزان میباشد.
واژه¬های کلیدی: محیط کمر، شاخص توده بدن، آمادگی جسمانی.
عنوان صفحه
چکیده .1
فصل اول: طرح تحقیق
۱-۱- مقدمه ..3
۱-۲- بیان مسئله ..4
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش ..6
۱-۴- اهداف پژوهش ..7
۱-۴-۱- هدف کلی ..7
۱-۴-۲- اهداف اختصاصی ..7
۱-۵- فرضیههای پژوهش ..8
۱-۶- پیشفرضهای پژوهش ..8
۱-۷- محدودیتهای پژوهش ..8
۱-۷-۱- محدودیتهای قابلکنترل ..8
۱-۷-۲- محدودیتهای غیرقابلکنترل ..9
۱-۸- روش پژوهش .9
۱-۹- تعریف اصطلاحات و واژههای پژوهش .9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه 12
۲-۲- تعریف اضافهوزن و چاقی 12
۲-۳- تداوم اضافهوزن و چاقی از کودکی تا بزرگسالی 12
۲-۴- چاقی دوران کودکی و پیامدهای تندرستی طولانیمدت 13
۲-۵- ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان 15
۲-۵-۱- تغییرات در ترکیب بدنی 15
۲-۵-۲- ارزیابی ترکیب بدنی 16
۲-۵-۳- شاخص توده بدن 16
۲-۵-۴- نسبت محیط کمر به لگن 20
۲-۵-۵- محیط کمر 21
۲-۶- علل چاقی 22
۲-۶-۱- رژیم غذایی 22
۲-۶-۲- فعالیت جسمانی 22
۲-۶-۳- عوامل مربوط به سوختوساز ( عوامل متابولیکی) 23
۲-۷- اثرات عوامل محیطی روی گسترش چاقی دوران کودکی 23
۲-۸- عوامل رفتاری چاقی و اثرات محیطی 24
۲-۹- ضرورت تعدیلهای محیطی برای ایجاد دگرگونی بهسوی سبک زندگی فعال 25
۲-۱۰- نقش زمینههای محیطی مختلف 26
۲-۱۱- مروری بر مقالات گذشته 27
۲-۱۲- جمع بندی 32
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱- مقدمه 34
۳-۲- روش پژوهش 34
۳-۳- جامعه آماری و نحوه گزینش نمونهها 34
۳-۴- روش انجام پژوهش و نحوه گردآوری اطلاعات 34
۳-۴-۱- مرحله اول؛ ثبتنام و آماده سازی آزمودنی 34
۳-۴-۲- مرحله دوم – اندازهگیری متغیرهای پژوهش 35
۳-۴-۲-۱- اندازهگیری قد 35
۳-۴-۲-۲- اندازهگیری وزن 36
۳-۴-۲-۳- اندازهگیری محیط کمر 37
۳-۴-۲-۴- آزمون دراز و نشست با زانوی خمیده 37
۳-۴-۲-۵- آزمون پرش طول 38
۳-۴-۲-۶- آزمون دوی رفت و برگشت 38
۳-۵- ابزار اندازه¬گیری 39
۳-۵-۱-کرونومتر دیجیتال: با دقت دهم ثانیه، ساخت چین، برای زمان کنترل نبض در آزمون توان هوازی۴۰
۳-۵-۲-متر نواری پلاستیکی: با دقت میلیمتر، برای اندازه¬گیری طول و محیط قسمتهای مختلف بدن 39
۳-۵-۳- ترازوی اندازهگیری: ساخت آلمان برای اندازه¬گیری وزن آزمودنی 39
۳-۶- روشهای آماری 39
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱٫ مقدمه 42
۴-۲٫ تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها 41
۴-۳٫ بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها 42
۴-۴٫ آزمون فرضیه¬های پژوهش 43
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
۵-۱ مقدمه 52
۵-۲ خلاصه پژوهش 53
۵-۳ خلاصه نتایج پژوهش 53
۵-۴- بحث و بررسی 54
۵-۵ جمعبندی 58
۵-۶ پیشنهادهای پژوهشی 59
۵-۷ پیشنهادهای کاربردی 59
منابع و مأخذ 60
پیوستها 70
- ۴۴ نمایش