
رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش آموز ۸ تا ۱۰ ساله
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 87
رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش آموز ۸ تا ۱۰ ساله
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 87 صفحه
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانشآموز ۸ تا ۱۰ ساله شهر رشت بود. برای این منظور تعداد ۳۲۴ نفر از دانش آموزان با روش نمونهگیری خوشهای – تصادفی انتخاب و در تحقیق شرکت داده شدند. در ابتدا قد (۱۳/۷±36/138)، وزن (۸۷/۹±79/37)، شاخص توده بدن  (71/3±50/19) و محیط کمر  (08/9±22/67) آزمودنیها اندازه-گیری و ثبت شد. سپس متغیرهای آمادگی جسمانی که شامل آزمون های استاندارد یک دقیقه دراز و نشست، پرش طول ایستاده و دوی ۴ در ۹ متر رفتوبرگشت بود، اجرا شد و نتایج ثبت و تجزیهوتحلیل شد. به دلیل نرمال نبودن توزیع داده¬ها برای بررسی همبستگی بین آزمودنیهای تحقیق از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد (۰۵/۰P≤). نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین رکورد دوی رفت و برگشت ۴ در ۹ متر و WC دانشآموزان ارتباط مثبت و معنیداری برابر با ۳۵/۰، بین رکورد پرش طول و WC ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۴۳/۰- و بین رکورد دراز و نشست و WC ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۲۰/۰- وجود داشت که نشان میدهد نمرات عوامل منتخب آمادگی جسمانی با افزایش WC کاهش مییابند. همچنین بین رکورد دوی رفتوبرگشت ۴ در ۹ متر و BMI ارتباط مثبت و معنیداری برابر با ۳۵/۰، بین رکورد پرش طول و BMI ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۳۸/۰-، بین رکورد یک دقیقه دراز و نشست و BMI ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۱۸/۰-، بین آمادگی جسمانی و BMI ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۱۵/۰ و بین آمادگی جسمانی و WC ارتباط منفی و معنیداری برابر با ۲۳/۰ وجود داشت. این نتایج نشاندهنده نیاز ضروری ارتقای آمادگی جسمانی در دانش آموزان میباشد.
واژه¬های کلیدی:  محیط کمر، شاخص توده بدن، آمادگی جسمانی.
 
 
                                                                                                
عنوان                                                               صفحه
چکیده    .1
فصل اول: طرح تحقیق
۱-۱- مقدمه    ..3
۱-۲- بیان مسئله    ..4
۱-۳- اهمیت و ضرورت پژوهش    ..6
۱-۴- اهداف پژوهش    ..7
۱-۴-۱- هدف کلی    ..7
۱-۴-۲- اهداف اختصاصی    ..7
۱-۵- فرضیههای پژوهش    ..8
۱-۶- پیشفرضهای پژوهش    ..8
۱-۷- محدودیتهای پژوهش    ..8
۱-۷-۱- محدودیتهای قابلکنترل    ..8
۱-۷-۲- محدودیتهای غیرقابلکنترل    ..9
۱-۸- روش پژوهش    .9
۱-۹- تعریف اصطلاحات و واژههای پژوهش    .9
فصل دوم: مبانی نظری و  پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه    12
۲-۲- تعریف اضافهوزن و چاقی    12
۲-۳- تداوم اضافهوزن و چاقی از کودکی تا بزرگسالی    12
۲-۴- چاقی دوران کودکی و پیامدهای تندرستی طولانیمدت    13
۲-۵- ارزیابی ترکیب بدنی در کودکان و نوجوانان    15
۲-۵-۱- تغییرات در ترکیب بدنی    15
۲-۵-۲- ارزیابی ترکیب بدنی    16
۲-۵-۳- شاخص توده بدن    16
۲-۵-۴- نسبت محیط کمر به لگن    20
۲-۵-۵- محیط کمر    21
۲-۶- علل چاقی    22
۲-۶-۱- رژیم غذایی    22
۲-۶-۲- فعالیت جسمانی    22
۲-۶-۳- عوامل مربوط به سوختوساز ( عوامل متابولیکی)    23
۲-۷- اثرات عوامل محیطی روی گسترش چاقی دوران کودکی    23
۲-۸- عوامل رفتاری چاقی و اثرات محیطی    24
۲-۹- ضرورت تعدیلهای محیطی برای ایجاد دگرگونی بهسوی سبک زندگی فعال    25
۲-۱۰- نقش زمینههای محیطی مختلف    26
۲-۱۱- مروری بر مقالات گذشته    27
۲-۱۲- جمع بندی    32
فصل سوم: روش تحقیق
۳-۱- مقدمه    34
۳-۲- روش پژوهش    34
۳-۳- جامعه آماری و نحوه گزینش نمونهها    34
۳-۴- روش انجام پژوهش و نحوه گردآوری اطلاعات    34
۳-۴-۱- مرحله اول؛ ثبتنام و آماده سازی آزمودنی    34
۳-۴-۲- مرحله دوم – اندازهگیری متغیرهای پژوهش    35
۳-۴-۲-۱- اندازهگیری قد    35
۳-۴-۲-۲- اندازهگیری وزن    36
۳-۴-۲-۳- اندازهگیری محیط کمر    37
۳-۴-۲-۴- آزمون دراز و نشست با زانوی خمیده    37
۳-۴-۲-۵- آزمون پرش طول    38
۳-۴-۲-۶- آزمون دوی رفت و برگشت    38
۳-۵- ابزار اندازه¬گیری    39
۳-۵-۱-کرونومتر دیجیتال: با دقت دهم ثانیه، ساخت چین، برای زمان کنترل نبض در آزمون توان هوازی۴۰
۳-۵-۲-متر نواری پلاستیکی: با دقت میلیمتر، برای اندازه¬گیری طول و محیط قسمتهای مختلف بدن    39
۳-۵-۳- ترازوی اندازهگیری: ساخت آلمان برای اندازه¬گیری وزن آزمودنی    39
۳-۶- روشهای آماری    39
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱٫ مقدمه    42
۴-۲٫ تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها    41
۴-۳٫ بررسی طبیعی بودن توزیع دادهها    42
۴-۴٫ آزمون فرضیه¬های پژوهش    43
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
۵-۱ مقدمه    52
۵-۲ خلاصه پژوهش    53
۵-۳ خلاصه نتایج پژوهش    53
۵-۴- بحث و بررسی    54
۵-۵ جمعبندی    58
۵-۶ پیشنهادهای پژوهشی    59
۵-۷ پیشنهادهای کاربردی    59
منابع و مأخذ    60
پیوستها    70
 
- ۴۹ نمایش
