ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

پایان-نامه-عقلانیت-مدرن-وبازنمایی-تئاتر-درقرن-بیستم
پایان نامه عقلانیت مدرن وبازنمایی تئاتر درقرن بیستم
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 72


پایان نامه عقلانیت مدرن وبازنمایی تئاتر درقرن بیستم
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 72 صفحه

چکیده
این پژوهش تلاشی است در جهت تببینِ آرا و اندیشه‌های انتقادیِ والتر بنیامین دربارة هنر مدرن و نیز کوششی است در راستایِ بازخوانیِ بسیاری از آرا او که مستقیماً‌ مقولة تئاتر را هدف نگرفته است اما به‌عقیدة نگارنده گسترة مبانیِ مطرح‌شده از سویِ وی به اندازه‌ای هست که بتوان تئاتر مدرنِ قرن بیستم را به‌واسطة حوزة نظری و اندیشه‌ای این متفکر گره زد و یا برخی مفاهیم را بازتعریف و یا واکاویِ مجدد کرد.
این نوشتار به مدد اندیشة بنیامین، راهکارها و رویکردهایِ او شکل گرفته است. نخست، ایدة هم‌انگاری بازخوانیِ نمایشنامه‌های کلاسیک توسط نمایشنامه‌‌نویسانِ معاصر به مثابة امر بازتولیدپذیر و تکثیر ابژة هنری که نتیجه‌اش زوال اصالت تاریخی اثر و به تبع آن نابودیِ هالة گرداگرد آن. دوم، بازیابی تجربة از کف‌رفته در دوران مدرن به مدد بازآزمایی قصه‌گویی در جهان اطلاعات و تکنولوژی. هدف بنیامین، صرفاً عیان کردن سویه‌هایِ مخربِ عقلانیت ابزاریِ مدرن نیست، بلکه غلتیدن در تاریخ به معنایِ ظلمات و تاریکیِ قرن حاضر در مقام سوژ‌ه‌ای حقیقتاً معاصر.
بازخوانی، دیالکتیکی است میان معنای کهن و معنایِ معاصر. دیالکتیکی که نویسندة مدرن در مقام سوژة شناسا با ابژة مورد شناسایی برپا می‌کند؛ در نتیجه اصالت آن از کف رفته، هاله‌اش از بین می‌رود و مردمان مدرن بی‌ترس و واهمه‌ای باستانی معنایِ بازیافته‌ای از آن را باز می‌خوانند. هدف فرا رفتن از تکین بودن اثر هنری و در اختیار توده‌ها قرار گرفتن است. هدفی که مرز، ارزش‌های آیینی و کیشی هنر را می‌شکافد و به هنر ارزشی نمایشی می‌بخشد. ارزشی که به گمان بنیامین، انسان مدرن ناگزیر از پذیرفتن آن است.
در باب فقدان تجربه در دوران مدرن، بنیامین مسألة قصه و قصه‌گو را مطرح می‌کند. از نظر وی زوال تجربه و تبادل تجربة بین‌الاذهانیِ بشر مدرن، ریشه در زوال قصه‌گویی، همنشینی با شخصیت قصه‌گو و مبادلة راستینی شد که کاملاً سوبژکتیو (ذهنی) است و خود را در چرخة مبادله‌های کالایی و چرخة تولید گرفتار نمی‌کند. قصه‌گویی بر خلاف عنوان و ذهنیتی که متبادر می‌کند به‌هیچ عنوان اسطوره‌پرور و افسانه‌خوان نیست بلکه طبیعت و تاریخ را در حضور شنونده و خواننده‌اش احضار می‌کند.
کلیدواژه‌ها: اسطوره، عقلانیت مدرن، بازتولیدپذیری، بازخوانی، بنیامین، تجربه، سوژۀ مدرن.


فهرست مطالب
۱٫ فصل اول: کلیات تحقیق / مقدمه 1
۱ـ۱ بیان موضوع 2
۱ـ ۲ اهداف تحقیق 7
۱ـ۳ پرسش‌های تحقیق 7
۱ـ ۴ مطالعات انجام شده 7
۱ـ ۵ مفروضات تحقیق 9
۱ـ ۶ روش تحقیق 9
۲٫ فصل دوم: پیشینه تحقیق 10
۲ـ ۱ تاریخچه 11
۲ـ ۱ـ ۱ عقلانیت مدرن از روشنگری تا پیش از قرن بیستم 11
۲ـ ۱ـ ۲ نظریه انتقادی قرن بیستم و ظهور آرای والتر بینامین 18
۳٫ فصل سوم: چارچوب نظری 21
۳ـ ۱ نظام فکری والتر بنیامین 23
۳ـ ۱ـ ۱ بازتولیدپذیریِ اثر هنری و جهان مدرن 23
۳ـ ۱ـ ۲ ویرانی تجربه و جایگاه قصه‌گو 26
۳ـ ۱ـ ۳ تئاتر اپیک (روایی) و بیگانه‌سازی 29
۴٫ فصل چهارم: یافته‌ها و بحث 34
۴ـ ۱ بازخوانی به‌مثابه تولید 39
۴ـ ۱ـ ۱ اصالت 40
۴ـ۱ـ۲ هاله مقدس 42
۴ـ۱ـ ۳ کارکرد آیینی ـ کارکرد نمایشی 42
۴ـ۱ـ۴ نمونه‌های مورد مطالعه 43
۴ـ۲ بازیابی تجربه در روایتگری 49
۴ـ۲ـ۱ نمونۀ‌ مورد مطالعه 51
۵٫ فصل پنجم: نتیجه‌گیری 53
فهرست منابع 58
گزارش روند کار عملی 60

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  • ۴۸ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی