ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

پایان-نامه-شناسایی-قابلیت-های-بصری-کتیبه-های-مجموعه-زیارتی-امام-رضا-(ع)
پایان نامه شناسایی قابلیت های بصری کتیبه های مجموعه زیارتی امام رضا (ع)
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 180


پایان نامه شناسایی قابلیت های بصری کتیبه های مجموعه زیارتی امام رضا (ع)
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 180 صفحه

چکیده
کتیبه نگاری عرصه ی کاربرد خوشنویسی در معماری بنا است. کتیبه ها از دو جنبة صورت (فرم) و محتوا مهم هستند. محتوای کتیبه‌ها، معتبرترین اسناد تاریخ معماری است و جنبه صوری آنها که از قابلیت های حروف بهره می گیرد به زیبا شدن فضاهای معماری منجر می شود. شناسایی قابلیت ها و ظرفیت های خط در کتیبه ها می تواند در خلق آثار هنری امروز با هویت ایرانی و اسلامی نیز کارامد باشد. بدین منظور کتیبه های مجموعه زیارتی امام رضا (ع) به منزله ی جامعه مورد مطالعه انتخاب شد. چرا که کتیبه های این مجموعه تنوع فراوانی از نظر صورت و محتوا دارند و می تواند جنبه های مختلف کتیبه نگاری را برملا کند. بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی قابلیت های بصری کتیبه های مجموعه زیارتی امام رضا (ع) است بررسی های کتابخانه ای و میدانی نشان می دهد که کیفیت های بصری و ویژگی های حروف به کار رفته در کتیبه ها نقش مهمی در ایجاد تأثیرات بصری آن دارد. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی سعی بر آن است، کتیبه های این مجموعه ابتدا گونه شناسی و سپس جنبه ساختاری آنها بر اساس قواعد بصری مورد مداقه قرار گیرد. نتایج این پژوهش، نشان دهنده آن است که چگونگی استفاده از کیفیت های بصری نظیر: آهنگ بصری، تعادل، تباین، ترکیب بندی و تناسب مؤثرترین ویژگی های بصری این کتیبه ها است.
واژگان کلیدی: کتیبه نگاری، ویژگی های بصری، آهنگ بصری، تباین، ترکیب بندی، تناسب، گونه-شناسی.
فهرست مطالب
مقدمه 1
فصل اول: کلیات پژوهش
۱– 1 بیان مسأله 4
۱ – 2 اهداف پژوهش 5
۱– 2 – 1 هدف اصلی 5
۱– 2 – 2 هدف فرعی 5
۱ – 3 اهمّیّت و ضرورت تحقیق 5
۱ – 4 سوالات تحقیق 6
۱– 4 – 1 سوال اصلی 6
۱ – 4 – 2 سوالات فرعی 7
۱ – 5 پیشینه تحقیق 7
۱ – 6 روش و ابزارگردآوری اطلاعات 10
۱ – 7 روش انجام تحقیق 10
۱ – 8 روش تحلیل اطلاعات 10
۱ – 9 تاریخچه 11
۱ – 9 – 1 مجموعه زیارتی امام رضا (ع) 11
۱ – 9 – 2 تاریخچه حرم امام رضا (ع) از آغاز تا پیش از حمله مغول 11
۱ – 9 – 3 مجموعه امام رضا (ع) در دوره مغول 14
۱ – 9 – 4 مجموعه امام رضا (ع) در دوره تیموری 14
۱ – 9 – 4– 1 صحن عتیق 15
۱ – 9 – 4 – 2 مدارس احداثی در مجموعه امام رضا (ع) 15
۱ – 9 – 4 – 3 رواق ها 17
۱ – 9 – 4 – 4 مسجد گوهرشاد 17
۱ – 9 – 5 مجموعه امام رضا (ع) در دوره صفویه 18
۱ – 9 – 5 – 1 صحن عتیق 19
۱ – 9 – 5– 2 گنبد مطهر 20
۱ – 9 – 5 – 3 رواق¬ها 20
۱ – 9 – 5 – 4 مدارس احداثی در مجموعه امام رضا (ع) 21
۱ – 9 – 6 مجموعه امام رضا (ع) در دوره افشاریه تا دوره قاجاریه 21
۱ – 9 – 7 مجموعه امام رضا (ع) در دوره قاجاریه 22
۱ – 9 – 7 – 1 صحن نو 23
۱ – 9 – 7 – 2 مدرسه علینقی میرزا 24
۱ – 9 – 7 – 3 رواق ها 24
۱ – 9– 8 مجموعه امام رضا (ع) در دوره پهلوی 25
۱ – 9 – 8 – 1 رواق ها 25
۱ – 9 – 8 – 2 کتابخانه آستان قدس 28
۱ – 9 – 8 – 3 موزه و صحن موزه 28
۱ – 9– 9 مجموعه امام رضا (ع) در دوره انقلاب اسلامی 29
۱ – 9 – 9 – 1 صحن ها 29
۱ – 9 – 9 – 2 رواق دارالولایه 33
۱ – 9 – 9 – 3 دانشگاه علوم اسلامی ¬رضوی 33
۱ – 10 تعاریف 33
۱ – 10- 1 وجه تسمیه کتیبه 33
۱ – 10 – 2 کتیبه نگاری 34
۱ – 10 – 2 1 خط کوفی 35
۱ – 10 – 2 1 – 1 کوفی تزیینی 35
۱ – 10 – 2 1 – 2 کوفی بنایی 36
۱ – 10 – 2 2 خط محقق 37
۱ – 10 – 2 3 خط ثلث 37
۱ – 10 – 2 4 خط نسخ 38
۱ – 10 – 2 5 خط تعلیق 39
۱ – 10 – 2 6 خط نستعلیق 40
۱ – 10 – 3 مفاهیم بصری 41
۱ – 10 – 3 – 1 آهنگ بصری 41
۱ – 10 – 3 – 2 تعادل 42
۱ – 10 – 3 – 3 تباین 43
۱ – 10 – 3 – 4 ترکیب¬بندی 43
۱ – 10 – 3 – 4 – 1 ترکیب عمودی 43
۱ – 10 – 3 – 4 – 2 ترکیب متقاطع 44
۱ – 10 – 3 – 4 – 3 ترکیب مثلث 44
۱ – 10 – 3 – 4 – 4 ترکیب اریب 44
۱ – 10 – 3 – 4 – 5 ترکیب دایره 44
۱ – 10 – 3 – 4 – 6 تناسب 45
فصل دوم: گونه شناسی کتیبه ها
۲ – 1 مقدمه 47
۲ – 2 دسته بندی کتیبه ها 48
۲ – 2 – 1 دسته بندی محتوایی 50
۲ – 2 -1 – 1 کتیبه های مذهبی 50
2 – 2 -1 – 1 – 1 آیات قرآنی 51
۲ – 2 -1 – 1 – 2 احادیث 52
۲ – 2 -1 – 1 – 3 ادعیه و تذکره¬ها 53
۲ – 2 -1 – 1 – 4 ابیات شعر 55
۲ – 2 -1 – 2 کتیبه های احداثیه 55
۲ – 2 -1 – 3 کتیبه های مذهبی – احداثیه 57
۲ – 2 – 2 دسته بندی براساس خط 57
۲ – 2 – 2 – 1 کاربرد خط کوفی در کتیبه نگاری 59
۲ – 2 – 2 – 1 – 1خط کوفی ساده 59
۲ – 2 – 2 – 1 – 2 خط کوفی تزیینی 60
۲ – 2 – 2 – 1 – 3 کوفی بنایی (معقلی) 60
۲ – 2 – 2 – 2 کاربرد خط ثلث در کتیبه نگاری 61
۲ – 2 – 2 – 3 کاربرد خط نستعلیق در کتیبه نگاری 65
۲ – 2 – 3 دسته بندی براساس قالب و شکل¬کلی 68
۲ – 2 – 3 – 1 کتیبه های طوماری 69
۲ – 2 – 3 – 2 قاب بندی ها 72
۲ – 2 – 3 – 3 الواح کتیبه ای 74
۲ – 2 – 3 – 3 – 1 الواح ترنجی 75
۲ – 2 – 3 – 3 – 2 الواح شمسه ای (مدور) 77
۲ – 2 – 3 – 3 – 3 الواح هندسی 78
۲ – 2 – 4 ترکیب خط در کتیبه 80
۲ – 2 – 4 – 1 کتیبه های تک سطری 80
۲ – 2 – 4 – 2 کتیبه های طوماری دوطبقه و سه طبقه 82
۲ – 2 – 4 – 3 کتیبه های طوماری مادر و بچه 84
۲ – 2 – 4 – 4 کتیبه های کمربندی 86
۲ – 2 – 5 مصالح مورد استفاده در کتیبه ها 87
۲ – 2 – 5 – 1 آجرکاری 88
۲ – 2 – 5 – 2 سنگ 90
۲ – 2 – 5 – 3 گچ 92
۲ – 2 – 5 – 4 کاشی 93
۲ – 2 – 5 – 4 – 1 کاشی معرق 94
۲ – 2 – 5 – 4 – 2 کاشی هفت رنگ 95
۲ – 2 – 5 – 4 – 3 کاشی زیررنگی 97
۲ – 2 – 5 – 4 – 4 کاشی زرین فام 98
۲ – 2 – 5 – 4 – 5 کاشی معقلی 99
۲ – 2 – 5 – 5 تزیینات چوبی 100
۲ – 2 – 5 – 6 آیینه کاری 101
۲ – 2 – 5 – 7 فلز کاری 102
۲ – 2 – 6 رنگ در کتیبه ها 103
۲ – 3 جمع بندی 105
فصل سوم: تحلیل ساختاری کتیبه¬ها
۳ – 1 مقدمه 107
۳ – 2 بررسی کیفیات بصری در کتیبه ها 108
۳ – 2 – 1 آهنگ بصری 108
۳ – 2 – 2 تعادل 112
۳ – 2 – 3 تباین 116
۳ – 2 – 4 ترکیب بندی 119
۳ – 2 – 5 تناسب 125
۳ – 3 مختصری درباره ویژگی های حروف 128
۳ – 4 کرسی 139
۳ – 5 جمع بندی 142
فصل چهارم: نتیجه گیری
۴ – 1 بحث 144
۴ – 2 نتیجه 146
۴ – 3 پیشنهادات 151
طرح عملی
معرفی 154
مشخصات فنی 154
فهرست منابع 156
پیوست مطالب 165

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  • ۶۵ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی