پایان نامه تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 155
پایان نامه تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 155 صفحه
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رنگ در عنوان بندی فیلم به نگارش در آمده است. آنچه در این پروژه مشاهده می شود گزیده ای ا ز -مطالب جمع آوری شده در باب صنعت سینما، روان شناسی رنگ، معانی رنگ ها و عنوان بندی فیلم است. در این پروژه سعی بر آن است که با توضیح مختصر و کوتاه مخاطب را با آنچه پیش رو دارد آشنا کند. رنگ زبان جهانی است، باعث تحریک احساسات در انسان می شود و موجب شکل گیری فرهنگ ما است، دارای بُعد انسانی است که فضاهای خاصّی در پیرامون انسان پدید می آورد. رنگ در جای جای زندگی و طبیعت اطراف انسان موجود است.
عنوان بندی در ایران از تعاریف گوناگونی برخوردار است: معرفی نامه ی فیلم؛ سر فصل فیلم؛ قاب فیلم و….
عنوان بندی فیلم همان کارکرد بسته بندی و یا جلد کتاب را دارد که با مراجعه به آن می توان به محتوای کلّی آن دست یافت. این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه¬ی آماری در این پژوهش ساکنین شهر اصفهان و تبریز می باشند. از هر شهر۲۰۰ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه در اختیار آنها قرار گرفت. ابزار این پژوهش پرسشنامه ای است که توسّط محقّق تهیّه و تنظیم شده است. روایی آن از طریق روایی صوری مورد تأیید اساتید قرار گرفت و پایایی آن از روش ضریب آلفای کرونباخ۹/۰ به دست آمده است.
کلید واژه: رنگ، مخاطب، روان شناسی رنگ، عنوان بندی، ژانر.
فهرست مطالب
عنوان
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق
۱- ۱ تعریف مسئله 3
۱-۲ ضرورت و اهمیّت تحقیق 3
۱-۳ سؤالات تحقیق 3
۱-۳ سؤالات تحقیق 3
۱-۴ فرضیّات تحقیق 3
۱-۵ اهداف اصلی و فرعی 4
۱-۶ روش جمع آوری اطّلاعات 4
۱-۷ کاربرد تحقیق 4
۱-۸ پیشینه تحقیق 5
۱-۹چگونگی انجام پروژه عملی 6
۱-۱۰روش تحقیق 6
فصل دوم : نور و رنگ
۲-۱ تعریف نور 9
۲-۲ تعریف رنگ 10
۲-۳ پیشینه رنگ 11
۲-۴ رابطه نور و رنگ 13
۲-۵ تأثیرات نور 14
۲-۶ ارزش رنگی 15
۲-۷ رنگهای هماهنگ 15
۲- ۸ دمای رنگ 16
۲-۹ بافت 16
۲-۱۰ کُمپوزیسیون رنگ 17
۲-۱۱ زمینه و رنگهای روی زمینه 17
۲-۱۲ رابطه رنگ و فرم (شکل) 18
۲-۱۳ وسایل تأکید فرم (مزاج رنگ) 18
۲-۱۴ رنگهای تأثیرگذار و رنگهای تأثیرپذیر 19
۲-۱۵ اثر فضای رنگ ها 20
۲-۱۶ جلوههای فضای رنگها 20
۲-۱۷ رنگ کاهشی، افزایشی 21
۲-۱۸ ریتم رنگ 21
۲-۱۹ روانشناسی رنگ 22
۲-۱۹-۱ تعریف روانشناسی 22
۲-۲۰رنگ از دیدگاه روان شناسی 22
۲-۲۰-۱ معانی رنگها 22
۲-۲۰-۲ سمبولیسم رنگ 27
۲-۲۱ احساس نور از نظر روان شنا سی فیزیولوژیک 28
۲-۲۲ احساس و ادراک 28
۲-۲۳ آمادگی ذهنی 30
۲-۲۴تلقین 30
۲-۲۵خطای بینایی، حرکتی، خطا های بصری، توهم ها 30
فصل سوم : مخاطب شناسی
۳-۱ مخاطب شناسی 33
۳- ۲ تعریف مخاطب 33
۳-۲-۱ دلایل مختلف مخاطب بودن 33
۳-۳دسته بندی مخاطب 34
۳-۳-۱ دسته بندی مخاطبین بر مبنای ویژگی های جمعیت شناسی 34
۳-۳-۲ دسته بندی مخاطبان برحسب باورها 34
۳-۳-۳ دسته بندی مخاطب بر اساس نگرش¬ها 34
۳-۳-۴ دسته بندی مخاطب بر اساس دسترسی 34
۳-۳-۵ دسته بندی مخاطبین بر اساس رفتار 35
۳-۳-۶ دسته بندی مخاطبین بر اساس توصیف و استفاده از رسانه ها 35
۳-۴ عوامل مربوط به مخاطب 35
۳-۴-۱مسایل و مشکلات اجتماعی مخاطبین 36
۳-۴-۲ تفاوت های فردی 36
۳-۴-۳ شخصیّت 36
۳-۴-۴ جنس 37
۳-۴-۵ گروه سنّی 37
۳-۴-۶ شیوه زندگی 37
۳-۴-۷ قومیّت 38
۳-۴-۸ تحصیلات 38
۳-۴-۹ سلیقه 38
۳-۴-۱۰ اهمیّت شناخت مخاطبان 38
۳-۵ دلایل انتخاب رنگ از نظر مخاطب در علم روانشناسی 39
۳-۵-۱ خاکستری 39
۳-۵-۲ آبی 39
۳-۵- ۳ سبز 39
۳-۵-۴ قرمز 39
۳-۵-۵ زرد 39
۳-۵-۶ بنفش 40
۳-۵-۷ قهوه ای 40
۳-۵-۸ سیاه 40
۳- ۶ تأثیرات روانی رنگ بر خصوصیّات شخصی و روحی افراد 41
۳-۶-۱ اثر روانی رنگ در سالمندان 42
۳-۶-۲ اثر روانی رنگ در کودکان 42
۳-۷ جلب مخاطب از طریق رنگ 43
فصل چهارم: عنوان بندی
۴-۱ تعریف عنوان بندی (تیتراژ) 45
۴-۲ تعریف عنوان بندی از نظر اساتید 45
۴-۳ لزوم طراحی عنوان بندی برای فیلم 47
۴-۴ تاریخچه عنوانبندی در جهان 48
۴-۵ انواع عنوانبندی 49
۴-۵-۱ عنوانبندی آغازین 50
۴-۵-۲ عنوانبندی پایانی 51
۴-۵-۳ عنوانهای اعتباری 51
۴-۵-۴ تفاوت های عنوانبندی آغازین و پایانی 52
۴- ۶ دسته بندی عنوانبندی 53
۴-۷ نکاتی که از نظر مرتضی ممیز برای ساخت عنوان بندی خوب لازم است: 54
۴-۸ انواع تکنیک های ساخت عنوان بندی 54
۴-۹ کمپوزیسیون مطلوب 56
۴-۱۰ ژانر 57
۴-۱۰-۱ تعریف ژانر 57
۴-۱۰-۲ انواع ژانر 57
۴- ۱۱ کاربرد ژانر در بحث تولید فیلم 60
۴-۱۱-۱ تحولات ژانرها 61
۴-۱۱-۲ پیدایشژانرها 62
۴-۱۱-۳ کارکرد ژانرها در تحلیل فیلم 63
۴-۱۲ ویژگی های یک عنوانبندی خوب 65
۴- ۱۲-۱ عنوان بندی خوب و مناسب 65
۴-۱۲- ۲خلاقیّت 67
۴-۱۲-۳ فضاسازی 67
۴-۱۲-۴ اتّصال عنوانبندی به فیلم 67
۴-۱۲-۵ تناسب نوع حروف با فضای فیلم 68
۴-۱۲-۶ هماهنگی عنوانبندی آغازین و پایانی 68
۴-۱۲-۷ زمان بندی عنوانبندی 69
۴- ۱۳ افراد مشهور در زمینهی عنوان بندی 70
۴-۱۳-۱ سائول باس 70
۴-۱۳-۲ سبک کاری 72
۴-۱۳-۳ فهرست فیلم هایی که سائول باس برای آنها عنوانبندی طراحی کرد 73
۴پ۱۳-۴ تحلیل عنوانبندی فیلم "سرگیجه" اثر سائول باس 76
۴-۱۴ ویژگی آثار سائول باس 79
۴-۱۵ تاریخچهی عنوان بندی در ایران 80
۴-۱۶ افراد مشهور در ساخت عنوان¬بندی دهه¬های ۴۰-۶۰ 82
۴-۱۶-۱ طراحان عنوان بندی در ایران 83
۴-۱۸آمار 101
نمونه پرسشنامه 102
نتیجه گیری آخر 114
منابع و مآخذ 122
شرح کار عملی 122
- ۴۹ نمایش