پایان نامه مفاهیم نظری و ویژگیهای ساختاری انیمیشن تعاملی(در ارتباط با مخاطب-تماشاگر)
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 98
پایان نامه مفاهیم نظری و ویژگیهای ساختاری انیمیشن تعاملی(در ارتباط با مخاطب-تماشاگر)
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 98 صفحه
چکیده
این پژوهش به بررسی مفاهیم نظری و ویژگیهای ساختاری تصاویر متحرک تعاملی میپردازد و قصد دارد علاوه بر تعریف مفهوم تعامل در انیمیشنهای ارائه شده در بستر رسانههای نوین، خاستگاه، پیامدها و تآثیرات تکنولوژی دیجیتال را در آفرینش این آثار تحلیل کند. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی است و با تکیه بر آرای نظریهپردازان علم رسانه، روانشناسی و سینمای تجربی، تلاش شده است تا این مفهوم نوین در صنعت انیمیشن بازتعریف شود. هدف دیگر، شناخت دلایل و انگیزههای مؤلف در ساخت اثر تعاملی است. این پژوهش سعی دارد جایگاه هنرمند و مخاطب را به عنوان مؤلفان اثر تعاملی بررسی کند و میزان آزادی حقیقی مخاطب را در این روند مورد ارزیابی قرار دهد. در مطالعهی ساختار انیمیشنهای تعاملی، به مفاهیمی از قبیل واقعیت مجازی، الگوی روایت تعاملی، جایگاه مخاطب آگاه و مقایسه با آثار کلاسیک انیمیشن پرداخته شده است. دستیابی به تعریفی مشخص از روایت با مسیرهای موازی، حس عاملیت مخاطب و تأثیرات روانی ناشی از مواجههی او با احتمالات از پیش تعیین شدهی محدود، از مسائل اصلی در انجام این مطالعه است و در اصل هدف از بازتعریف این مفاهیم، شناسایی موقعیت حقیقی مخاطب و تحلیل وضعیت او در رویارویی با مفهوم نوین تصویر متحرک است.
واژههای کلیدی: انیمیشن تعاملی، رسانه، مخاطب، تماشاگر، عاملیت.
فهرست
فهرست تصاویر د
مقدمه 1
فصل اول: کلیات پژوهش 4
۱-۱ بیان مساله 4
۱-۲ پیشینه تحقیق 5
۱-۳ اهداف تحقیق 6
۱-۴ فرضیه و سوالات کلیدی تحقیق 6
۱-۵ روش تحقیق 7
فصل دوم: خاستگاه هنرهای تعاملی 8
۲-۱ جایگاهی برای تعامل در اثر هنری 8
۲-۲ پیشرفت تکنولوژی وگسترش زمینههای ارتباطی هنر 14
۲-۳ پیوند تکنولوژی و هنرهای رسانهای 19
۲-۴ اینترنت، شبکهی جهانی بستری برای ارائهی هنر تعاملی 22
فصل سوم: هنر تعاملی؛ شاخصهها و اهداف 30
۳-۱ هنرهای چند رسانهای و تعامل 30
۳-۲ جایگاه تصاویر متحرک در هنرهای تعاملی 33
۳-۳ شاخصههای هنر تعاملی و هدف 34
۳-۳-۱ واقعیت مجازی در دنیای تصاویر متحرک تعاملی 34
۳-۳-۱-۱ بازتولید و واقعیت 35
۳-۳-۱-۲ مفهوم مخاطب در فضای مجازی 38
۳-۳-۱-۳ ارتباط مخاطب با «واقعیت» در فضای مجازی 39
۳-۳-۱-۴ واقعیت مجازی؛ تعریف 41
۳-۳-۲ روایت در انیمیشنهای تعاملی 44
۳-۳-۳ مخاطب آگاه، تکمیلکنندهی اثر تعاملی 53
۳-۳-۳-۱ زمینههای فعالیت مخاطب 53
۳-۳-۳-۲ تعریف مخاطب و جایگاه او 54
۳-۳-۳-۳ مجذوب شدن و شرکت در اثر 57
۳-۳-۳-۴ همذاتپنداری 59
۳-۳-۳-۵ درک و حضور 63
۳-۳-۳-۶ شبیهسازی حسی و آغاز مرحلهی درگیری تماشاگر 65
۳-۳-۳-۷ لذت طلبی مخاطب 68
۳-۳-۳-۸ زیباییشناسی وابسته به احساس مخاطب 71
۳-۳-۳-۹ حس آزادی و خلاقیت مخاطب 71
۳-۳-۳-۱۰ ویژگی مخاطب خلاق: در پی معنی و لذت 73
فصل چهارم: موردپژوهی و نتیجهگیری 75
۴-۱ موردپژوهی 75
۴-۲ نتیجه گیری 82
منابع 88
- ۱۰۸ نمایش