ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

پایان-نامه-تحلیل-گفتمان-جشنواره-کن-و-اسکار-با-مطالعه-موردی-فیلم-طعم-گیلاس-و-جدایی-نادر-از-سیمین
پایان نامه تحلیل گفتمان جشنواره کن و اسکار با مطالعه موردی فیلم طعم گیلاس و جدایی نادر از سیمین
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 235


پایان نامه تحلیل گفتمان جشنواره کن و اسکار با مطالعه موردی فیلم طعم گیلاس و جدایی نادر از سیمین
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 235 صفحه

چکیده
سینما به عنوان هنر هفتم، بخشی از نظام ارتباطات محسوب می شود که همواره بر تولید و تحلیل معانی، نشانه ها و نمادهای هنری و فرهنگی دلالت می کند. سینمای غالب جهان به صورت کلی تحت تأثیر دو جریان قرار دارد: اروپا و آمریکا. نمود بارز تقابل این دو جریان مهم را می توان از منظر تقابل جشنوارۀ فیلم کن و اسکار بررسی کرد. لذا بررسی این دو جریان مهم سینمایی جهان از دید محقق کمک می نماید تا گفتمان غالب بر سینمای جهان را دریافت. گفتمان سینمایی" واقعیت" را بازتولید می کند. به دلیل اینکه این گفتمان ها همزمان هم محصول واقعیت هستند، هم سازنده ی آن، ایدئولوژی را هم بازتاب می دهند، و هم آن را تقویت می کنند، و از این نظر بازتابنده ی مناسبات قدرت هستند.هدف اصلی: شناخت مؤلفه های هنری و فرهنگی مؤثر در موفقیت فیلمهای ایرانی در جشنواره های معتبر جهانی از جمله کن و اسکار می باشد، تا از این طریق گفتمان جشنواره های کن و اسکار بررسی شود. برای نیل به این هدف، از تلفیق دو رو یکرد نشانه شناسی و تحلیل گفتمان انتقادی استفاده شده است. در این پژوهش در سطح نشانه شناسی که برای دست یابی به وجوه هنری و زیباشناختی فیلم-ها بکار گرفته شده، از الگوی رمزگان بارت کمک گرفته شده است. همچنین برای وجوه گفتمانی، تحلیل گفتمان انتقادی ون دایک که نشان می دهد چگونه ایدئولوژی ها، متون و گفتار روزانۀ ما را تحت تأثیر قرار می دهد، ارائه گردیده است. در هر دو روش هدف نهایی دست یابی به دلالت های سازنده معانی هستند همان دلالت هایی که در ایجاد یک گفتمان جهانی توسط یک فیلم نقش دارند. در نهایت با توجه به یافته های تحلیل فیلم طعم گیلاس عباس کیارستمی به عنوان برگزیدۀ جشنوارۀ کن و فیلم جدایی نادر از سیمین به عنوان برگزیدۀ جشنوارۀ اسکار، به تحلیل گفتمان غالب بر جشنواره های بزرگ جهان پرداخته شده است. در نتیجه مشخص شد جشنوارۀ کن به وجوه زیبایی شناختی توجه می کند و به مؤلفه های سینمایی توجه کمتری دارد در مقابل جشنواره اسکار به مؤلفه-های سینمایی توجه دارد. همچنین هر دو جشنواره دارای گفتمان سیاسی نیز هستند ولی این در مورد جشنواره اسکار نمود ظاهری بیشتری دارد.
کلد واژه :جشنواره کن – اسکار -هنری و فرهنگی

فهرست مطالب
چکیده فارسی ‌۱
فصل اول : مقدمه و کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه ‌۲
۱-۲ بیان مساله ‌۲
۱-۳ سوالات و فرضیه های تحقیق ‌4
۱-۴ اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن ‌5
۱-۵ هدف های تحقیق ‌6
۱-۶ مفاهیم بنیادین 7
۱-۷ ساختار کلی پژوهش ‌13
فصل دوم: مطالعات فیلم و جشنواره¬ها
مقدمه 14
۲-۱ پیشینه مطالعات فیلم ۱۴
۲-۱-۱ نظریه فیلم ‌۱۵
۲-۱-۲ نظریه کلاسیک فیلم ‌۱۷
۲-۱-۲-۱ نظریه تدوین آیزنشتاین با تحلیل فرمالیستی 18
۲-۱-۲-۲ نظریه پدیدارشناسی واقع¬گرای بازن 19
۲-۱-۳ نگرۀ مؤلف در تحلیل فیلم 21
۲-۱-۴ نظریه نشانه¬شناسی ساختگرا در تحلیل فیلم ‌22
۲-۱-۴-۱ نظریه زبان فیلم کریستین متز 25
۲-۱-۴-۲ مطالعه زبان و معنا در فیلم 27
۲-۱ -۵ روان تحلیلی فیلم 30
۲-۱-۶ تحلیل فمینیستی فیلم 31
۲-۱ -۷ تحلیل فیلم و پساساختارگرایی 32
۲-۱-۸ نظریه شناختی و تحلیل فیلم 32
۲-۱ -۹ مطالعات فرهنگی فیلم 34
۲-۱-۱۰ مطالعه جامعه شناختی فیلم 35
۲-۱ -۱۱ مطالعه انتقادی فیلم 36
۲-۱-۱۲ گفتمان اقتصادی فیلم 37
۲-۱ -۱۳ گفتمان سیاسی فیلم 37
۲-۱-۱۴ جمع بندی و نتیجه گیری بخش اول فصل دوم 38
۲-۲ گفتمان جشنواره ها 39
مقدمه 39
۲-۲-۱ مراسم جایزه بزرگ اسکار ‌39
۲-۲-۱-۱ جایزه آکادمی 40
۲-۲-۱-۲ تاریخچه و زمان مراسم ‌41
۲-۲-۱-۳ قوانین آکادمی اسکار ‌42
۲-۲-۲ تاریخچه نهادمندی جشنواره فیلم کن ‌44
۲-۲-۲-۱ قوانین جشنواره کن ‌45
۲-۲-۲-۲ جایزه جشنواره کن 46
۲-۲-۳ نظام جشنواره ها و جایزه ها ‌46
۲-۲-۴ نگاه هنری جشنواره ها ‌47
۲-۲-۵ تقابل جشنواره کن و اسکار 48
۲-۲-۶ هالیوود و روند جهانی جشنواره ها ‌49
۲-۲-۷ ایدئولوژی و جهان فیلم 51
۲-۲-۸ مخاطب جشنواره ای ‌53
۲-۲-۹ اهداف و اهمیت جشنواره ها ‌54
۲-۲-۱۰ گفتمان جهانی جشنواره های فیلم 55
۲-۲-۱۱ ایران و جشنواره های بین المللی ‌55
۲-۲-۱۲ جمع بندی بخش دوم فصل دوم ‌57
۲-۳ پیشینه پژوهش ‌58
فصل سوم: مبانی نظری و روش تحقیق
مقدمه 61
۳-۱ مباحث نظری ‌61
۳-۱-۱ نشانه و نشانه شناسی ۶۲
۳-۱-۲ نشانه شناسی پساساختگرا ۶۴
۳-۱-۳ نشانه شناسی اجتماعی 66
۳-۱-۴ گفتمان و تحلیل گفتمان ‌67
۳-۱-۵ تحلیل گفتمان انتقادی ‌69
۳-۲ رویکردهای نظری ‌7۱
۳-۲-۱ رویکرد نشانه شناسی بارت ‌7۲
۳-۲-۲ رویکرد تحلیل گفتمان فوکو 74
۳-۲-۳ تحلیل گفتمان انتقادی ون دایک 76
۳-۳ روش شناسی و الگوها 78
۳-۳-۱ روش تحلیل رمزگان بارت ‌78
۳-۳-۲ الگوی چندروشی پیشنهادی برای تحقیق ‌84
۳-۴ جمع بندی فصل سوم ‌84
فصل چهارم: مبانی نظری، تجزیه و تحلیل
مقدمه 8۵
۴-۱ شیوه تحلیل 86
۴-۲ فیلم طعم گیلاس عباس کیارستمی ‌88
۴-۲-۱ معرفی کارگردان 88
۴-۲-۲ اهمیت و ویژگی های فیلم ‌89
۴-۲-۳ عوامل تولید فیلم 90
۴-۲-۴ موقعیت زمان و مکان ‌90
۴-۲-۵ گزیده داستان فیلم 91
۴-۲-۶ معرفی شخصیت های فیلم ‌91
۴-۳ تحلیل نشانه شناسی فیلم ‌93
۴-۳-۱ سکانس اول 93
۴-۳-۲ سکانس گفتگو با سرباز 9۵
۴-۳-۳ پاساژ (صحنه بدون گفتگو) ‌99
۴-۳-۴ سکانس گفتگو با طلبه ‌100
۴-۳-۵ پاساژ دوم 108
۴-۳-۶ سکانس گفتگو با پیرمرد ‌۱۱۰
۴-۳-۷ سکانس آخر قبل از مؤخره ۱۱۶
۴-۳-۸ مؤخره ۱۱۹
۴-۳-۹ نشانه های مشترک در طول فیلم ‌۱۲۱
۴-۴ فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی ‌۱۲۴
۴-۴-۱ معرفی کارگردان ‌۱۲۴
۴-۴-۲ اهمیت و ویژگی فیلم و کارگردان ‌۱۲۴
۴-۴-۳ عوامل تولید ‌۱۲۶
۴-۴-۴ موقعیت زمانی و مکانی ۱۲۶
۴-۴-۵ خلاصه داستان ‌۱۲۷
۴-۴-۶ معرفی شخصیت¬های فیلم ۱۲۸
۴-۵ تحلیل نشانه شناسی فیلم جدایی ۱۳۰
۴-۵-۱ سکانس اول (دادگاه) 132
۴-۵-۲ سکانس دوم (منزل نادر و سیمین) 134
۴-۵-۳ سکانس رفتن سیمین و آمدن راضیه 140
۴-۵-۴ سکانس ها و صحنه های منتخب 141
۴-۶ نشانه های مشترک کلی ۱۴۰
۴-۷ تحلیل گفتمان انتقادی فیلم ها ۱۵۰
۴-۷-۱ تحلیل منارعات گفتمانی جامعه در دوران ساخت فیلم ۱۵۲
۴-۷-۲ تحلیل گفتمان فیلم طعم گیلاس ‌۱۵۹
۴-۷-۳ تحلیل گفتمان فیلم جدایی نادر از سیمین ۱۶۵
۴-۷-۳-۱ گفتمان سیاسی فیلم 166
۴-۷-۳-۲ گفتمان اجتماعی (سنتی و مدرن) ‌۱۷۱
۴-۷-۳-۳ گفتمان طبقاتی (فرادست و فرودست) ۱۷۳
۴-۷-۳-۴ گفتمان جنسیت 175
۴-۷-۳-۵ گفتمان دینی ۱۷۷
۴-۷-۳-۶ نشانه های مشترک گفتمانی 178
۴-۸ جمع بندی و نتیجه گیری فصل چهارم ‌۱۸۱
فصل پنجم: نتیجه¬گیری و پیشنهادات‌
مقدمه ‌۱۸۴
۵-۱ خلاصه و جمع بندی مباحث 184
۵-۲ پاسخ به سؤالات و فرضیه¬ها ‌۱۸۶
۵-۲-۱ سؤال اصلی ‌۱۸۶
۵-۲-۲ مقایسۀ فیلم طعم گیلاس و جدایی نادر از سیمین ‌۱۸۶
۵-۲-۲-۱ تفاوت دو فیلم 187
۵-۲-۲-۲ مشترکات دو فیلم 190
۵-۲-۳ پاسخ به سؤالات فرعی و اثبات فرضیه ها 192
۵-۲-۳-۱ تحلیل گفتمان جشنواره کن و اسکار ‌193
۵-۲-۳-۲ دلایل استقبال مخاطبان داخلی و خارجی ‌195
۵-۳ سخن پایانی 198
۵-۴ پیشنهاد برای پژوهش های آینده ‌۱۹۳
پیوست ها ‌201
منابع پژوهش ‌208
چکیده انگلیسی 214

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  • ۶۱ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی