پایان نامه ارائه مدل جدیدی از مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش و بررسی رفتار لرزه ای آن
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 109
پایان نامه ارائه مدل جدیدی از مهاربندهای مقاوم در برابر کمانش و بررسی رفتار لرزه ای آن
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 109 صفحه
مقدمه
برای اینکه یک سازه بتواند در مقابل زلزله مقاوم باشد باید سه خاصیت مقاومت، سختی و شکلپذیری در آن سیستم در معادله اساسی طراحی که به صورت زیر بیان میشود، صدق کند:]۴[
ظرفیت ( Capacity ) ≥ نیاز ( Demand )
حال میخواهیم بدانیم پارامترهای فوق در سیستمهای سازهای چگونه تأمین شده و رفتار چرخهای سازهها در برابر بارهای رفت و برگشتی زلزله چه ارتباطی با شکلپذیری سازهها دارد.
همانطوریکه میدانیم سازهها در برابر زلزله با وارد شدن به مرحله پلاستیک و پذیرفتن تغییر شکلهای غیرخطی میتوانند مقدار زیادی از انرژی زلزله را جذب کرده و باعث کاهش مقدار نیروی وارده به سازه شوند. ولی بایستی پارامتر اساسی دیگری نیز مد نظر قرار گیرد و آن ایناست که سازه در مرحله بازگشت ( بار زلزله به صورت رفت و برگشتی است ) باید بتواند تغییرشکلهای ایجاد شده در مرحله رفت را جبران نماید و یا به عبارت دیگر انرژی جذب شده در مرحله رفت را مستهلک نماید تا سازه آماده دریافت انرژی در سیکل بعدی باشد. اگر سیستمی دارای خاصیت استهلاک انرژی نباشد تغییر شکلهای غیرخطی در هر سیکل به صورت تجمعی بر روی هم انباشته شده و باعث انهدام سازه میشود.
سیستمهایی که مودهای جاری شدن در آنها به صورت خمشی و یا برشی هستند نسبت به سیستمهای فشاری-کششی دارای خاصیت جذب و استهلاک انرژی بهتری هستند. در سیستمهای فشاری-کششی تغییر شکلهای ایجاد شده در مرحله رفت ( به صورت کششی ) در مرحله برگشت به علت کمانش اعضا نمیتوانند به صورت فشاری جبران شوند و در سیکلهای مختلف این تغییر شکلها بر روی هم جمع میشوند. بنابراین در بررسی سیستمهای مقاوم در برابر زلزله علاوه بر سه پارامتر مقاومت، سختی و شکلپذیری، باید سیستم در جذب و استهلاک انرژی نیز بررسی شود و برای این منظور از منحنی چرخهای استفاده میشود که در ادامه توضیح داده خواهد شد.]۵[
همانطوریکه در بالا ملاحظه شد بایستی سازه طی زلزلههای شدید تغییرشکلهای غیرارتجاعی از خود نشان دهند. این تغییر شکلها به میزان زیادی به مشخصات نیرو- تغییر شکل سازه بستگی دارد و ممکن است بسته به تعداد دفعات رفت و برگشتی و بزرگی هر کدام تغییر کند. چنین رفتار اعضای سازهای، بصورت نمایش نیرو در برابر تغییر مکان و یا بهطور مشابه لنگر در برابر دوران و یا انحنا نمایانگر رفتار چرخهای عضو است.
برای یک دوره تصاعدی بارگذاری و باربرداری، خطوط متصلکنندهی منحنی بار- تغییرمکان هر دوره بارگذاری، منحنی اسکلتون نامیده میشود. منحنی حاصل تحت بار رفت و برگشتی، منحنی هیسترزیس نامیده میشود (شکل ۲-۱). بزرگی و کوچکی سطح حلقههای این منحنی نشانگر ظرفیت اتلاف انرژی از طریق تغییر شکل میباشد.]۵[
عواملی نظیر مصالح بکار رفته، جزئیات و ابعاد طراحی، نوع سیستم سازهای و اتصالات در رفتار چرخهای سازهها ( منحنی هیسترزیس ) مؤثر میباشند.]۵[
بنابراین در تحلیل غیر ارتجاعی، انتخاب سیستم سازهای و نیز مقاطع و مصالح مناسب جهت حصول مدلهای چرخهای مطلوب برای اعضای تشکیلدهنده سازه، یکی از عوامل اساسی در پیشبینی پاسخ دینامیکی لرزهای است. در قسمتهای بعدی مقاومت نهایی، شکلپذیری و چگونگی رفتار تحت بارهای تکراری برای سیستمهای مختلف فولادی مورد بررسی قرار میگیرد.
- ۴۸ نمایش