موزه منطقهای هنر و فرهنگ آذربایجان با رویکرد معماری پایداری اکولوژیکی در شهر اردبیل
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 161
موزه منطقهای هنر و فرهنگ آذربایجان با رویکرد معماری پایداری اکولوژیکی در شهر اردبیل
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 161 صفحه
چکیده
زمانی معماری ایران دارای ویژگیهای منحصر به فردی بود که ضمن توجه به مسایل زیباشناختی و حفظ محیط زیست پاسخگوی نیازهای اقلیمی هر منطقه نیز بوده است. فنون و قواعد بهکار رفته در این معماری، بسیاری از مفاهیم نوین در عرصه معماری پایدار را در خود بهوضوح دارد. اما امروز در جریان تحولات صنعتی و… که نتیجه آن نادیده گرفتن هنر و فرهنگ ایرانی و تخریب طبیعت و محیط زیست است، پیکری فرسوده و ناپایدار از بافت شهری برجای مانده است. رساله حاضر به بررسی چگونگی شکلگیری یک جریان نوین معماری تحت عنوان موزه هنر و فرهنگ آذربایجان با رویکرد معماری پایداری اکولوژیکی میپردازد که هدف آن ایجاد مکانی برای جمعآوری، حفاظت و نمایش آثار هنری و آموزش و پژوهش در زمینه هنر و فرهنگ، با درنظر گرفتن اصول معماری پایداری اکولوژیکی و در صورت امکان توجه به کهن الگوهای معماری اقلیمی ایرانی میباشد. به همین منظور به مطالعه ویژگیهای اقلیمی اردبیل و اصول معماری پایداری اکولوژیکی و معماری اقلیمی ایرانی پرداخته که نتایج بهدست آمده بیانگر نگاه هوشمندانه معماری گذشته ایران به مباحث اقلیمی و بومی همراه با حفظ محیط زیست میباشد. از طرفی امروزه تنها راهکارهای بومی بدون استفاده از تکنولوژی روز نمیتواند پاسخگو باشد بنابراین میبایست راهکارهای فراموش شده در طراحی محیط پایدار شناسایی شده و با به روز نمودن آنها با توجه به تکنولوژیهای موجود، از آنها در طراحی ساختمانهایی پایدار با کمینه صدمات زیست محیطی استفاده نمود. لذا در نتیجهگیری پایاننامه بر استفاده از راهکارهایی اعم از بومی و غیر بومی در طراحی ساختمانهای زیست محیطی تأکید شده است و بر همین اساس سعی شده در طراحی موزه منطقهای هنر و فرهنگ آذربایجان از الگوهای معماری پایداری اکولوژیکی با توجه به اقلیم اردبیل استفاده شود. کلمات کلیدی: موزه، پایداری اکولوژیکی، معماری، محیط زیست، هنر و فرهنگ.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول : کلیات تحقیق
۱ـ۱ـ پرسش اصلی تحقیق 2
۱ـ۲ـ بیان مسأله 2
۱ـ۳ـ سوابق مربوط 6
۱ـ۴ـ سوالات 8
۱ـ۵ـ اهداف تحقیق 8
۱ـ۶ـ ضرورتهای خاص انجام تحقیق 9
۱ـ۷ـ بهرهوران 9
۱ـ۸ـ روش کار 10
۱ـ۹ـ ابزار گردآوری اطلاعات 11
۱ـ۱۰ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 11
فصل دوم : مبانی و مفاهیم نظری
۲ـ۱ـ موزه 12
۲ـ۱ـ۱ـ نگاهی گذرا به موزه 12
۲ـ۱ـ۲ـ منشأ پیدایش لغت موزه 13
۲ـ۱ـ۳ـ تاریخ موزه در ایران 14
۲ـ۱ـ۴ـ تاریخچه موزه در جهان 15
۲ـ۱ـ۵ـ انواع موزهها 15
۲ـ۱ـ۶ـ موزهای هنری 16
۲ـ۱ـ۷ـ موزههای هنری مدرن 16
۲ـ۱ـ۸ـ موزههای تاریخی 17
۲ـ۱ـ۹ـ موزههای علمی 17
۲ـ۱ـ۱۰ـ موزههای تخصصی 18
۲ـ۱ـ۱۱ـ موزههای منقطهای 18
۲ـ۲ـ هنر 18
۲ـ۳ـ هنر، تعاریف و مضامین 19
۲ـ۴ـ هنر در فرهنگ ایران 22
۲ـ۵ـ عناصر هنر 22
۲ـ۵ـ۱ـ تخیل 22
۲ـ۵ـ۲ـ ذوق 23
۲ـ۵ـ۳ـ خلاقیت 23
۲ـ۵ـ۴ـ زیبایی 24
۲ـ۶ـ سخن نهایی در تعریف هنر 24
۲ـ۷ـ فرهنگ و معماری 26
۲ـ۷ـ۱ـ رابطه فرهنگ و معماری 26
۲ـ۷ـ۲ـ فرهنگ معماری، معماری فرهنگی 29
۲ـ۷ـ۳ـ ارتباط بین معماری، فرهنگ و مکان 30
۲ـ۷ـ۴ـ عوامل فرهنگی مؤثر در شکلگیری فضای معماری 31
۲ـ۷ـ۵ـ بازتاب فرهنگ در صورت فضای معماری 32
۲ـ۷ـ۶ـ مبانی فرهنگ ایران و تأثیر آن بر معماری 32
۲ـ۷ـ۷ـ انسان و فرهنگ در معماری 34
۲ـ۷ـ۸ـ نقش و جایگاه کنونی معماری فضاهای فرهنگی 36
۲ـ۸ـ تاریخ آذربایجان 36
۲ـ۸ـ۱ـ حدود آذربایجان 39
۲ـ۸ـ۲ـ پیش از اسلام 39
فصل سوم: مبانی و مشخصههای معماری پایدار
۳ـ۱ـ پایداری 41
۳ـ۱ـ۱ـ مفهوم پایداری 41
۳ـ۱ـ۲ـ معنای لغوی واژه پایداری 42
۳ـ۱ـ۳ـ از محیط پایدار تا معماری پایدار 42
۳ـ۲ـ مبانی طراحی پایدار 46
۳ـ۲ـ۱ـ طراحی پایدار 47
۳ـ۲ـ۲ـ فرآیند طراحی پایدار 48
۳ـ۲ـ۳ـ تبیین مؤلفههای طراحی پایدار محیطی 48
۳ـ۳ـ مفهوم پایداری و توسعه پایدار 49
۳ـ۴ـ معماری و شهرسازی پایدار 51
۳ـ۵ـ بازشناسی مفهوم پایداری در معماری و شهرسازی ایرانی 58
۳ـ۵ـ۱ـ دیدگاه معماران پایداری 61
۳ـ۶ـ معماری سبز 62
۳ـ۶ـ۱ـ معماری اکولوژیک 62
۳ـ۶ـ۲ـ نحوه اجرای ساختمان 63
۳ـ۶ـ۳ـ معماری سبز 63
۳ـ۶ـ۴ـ مفهوم ساختمانسازی سبز و توسعه پایدار 64
۳ـ۶ـ۵ـ جنبش سبز 65
۳ـ۶ـ۶ـ دیدگاه معمارانی چند از معماری سبز 66
۳ـ۷ـ رویکرد جامع به معماری پایدار در ابعاد اکولوژی، انرژی و اقلیم 67
۳ـ۷ـ۱ـ اهداف طراحی پایدار محیطی و ارائه طرح پیشنهادی 67
۳ـ۷ـ۲ـ اصول طراحی پایدار محیطی 69
۳ـ۸ـ رئوس مهم و اساسی طراحی پایدار 70
۳ـ۸ـ۱ـ کاربرد معماری پایدار در طراحی موزهها 74
۳ـ۸ـ۲ـ راههای جلوگیری از اتلاف حرارت در ساختمان 74
۳ـ۹ـ عناصر کاربردی در آتریمها 76
۳ـ۹ـ۱ـ بهکارگیری صفحات فتوولتائیک در آتریمها 77
فصل چهارم: مصادیق
۴ـ۱ـ طراحی پایدار در جهان 79
۴ـ۱ـ۱ـ گنبد رایشتاک (پارلمان آلمان) 79
۴ـ۱ـ۲ـ برج هرست 80
۴ـ۱ـ۳ـ گلن هاوس 81
۴ـ۱ـ۴ـ مرکز جهانگردان مرداب کلی 81
۴ـ۱ـ۵ـ برج رایزر 82
۴ـ۱ـ۶ـ طرح مرکز موسیقی تایپه 83
۴ـ۲ـ طراحی پایدار در ایران 84
فصل پنجم: شناخت و بررسی بستر طراحی
۵ـ۱ـ مقدمه 86
۵ـ۲ـ بستر طرح 87
۵ـ۲ـ۱ـ مطالعات تاریخی 87
۵ـ۲ـ۲ـ تاریخچه شهر 89
۵ـ۳ـ ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی 90
۵ـ۳ـ۱ـ نژاد و زبان 90
۵ـ۳ـ۲ـ دین و مذهب 91
۵ـ۴ـ مطالعات فرهنگی ـ مذهبی 92
۵ـ۵ـ وضعیت اقتصادی 93
۵ـ۵ـ۱ـ فعالیتها 93
۵ـ۶ـ امکانات شهر و توصیههای کلی 93
۵ـ۷ـ پتانسیلهای موجود در امکانات توسعه فرهنگی ـ توریستی شهر 94
۵ـ۸ـ موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی اردبیل 94
۵ـ۸ـ۱ـ دمای هوا 94
۵ـ۸ـ۲ـ رطوبت هوا 95
۵ـ۸ـ۳ـ بادها 95
۵ـ۸ـ۴ـ خلاصه وضعیت جریان باد در اردبیل 97
۵ـ۹ـ جهت استقرار ساختمانها 98
۵ـ۱۰ـ نتیجهگیری 98
۵ـ۱۱ـ انتخاب سایت پروژه 100
۵ـ۱۱ـ۱ـ معرفی سایت انتخاب شده 100
۵ـ۱۱ـ۲ـ پتانسیلهای موجود در سایت 101
۵ـ۱۲ـ نتیجهگیری 101
فصل ششم: معیارها و برنامهریزی کالبدی
۶ـ۱ـ مقدمه 102
۶ـ۲ـ معیارهای طراحی موزه 102
۶ـ۲ـ۱ـ کنترل رطوبت 102
۶ـ۲ـ۲ـ تهویه 103
۶ـ۲ـ۳ـ کنترل و طراحی نور در داخل موزه 103
۶ـ۳ـ طیف نور 104
۶ـ۴ـ انتخاب محل موزه 105
۶ـ۵ـ عرصهبندی موزه 105
۶ـ۶ـ غرفهبندی نمایش نمودهها 106
۶ـ۷ـ نظامهای حرکتی اجباری و اختیاری 106
۶ـ۸ـ برنامهریزی عملکردی و کالبدی 107
۶ـ۸ـ۱ـ نظام حرکتی موزه 107
۶ـ۸ـ۲ـ واحدهای فروش بلیط 108
۶ـ۸ـ۳ـ فضای لابی و انتظار 108
۶ـ۸ـ۴ـ اطلاعرسانی در داخل موزه 108
۶ـ۸ـ۵ـ فضاهای خدماتی عرضه و فروش رسانهای 109
۶ـ۸ـ۶ـ کتابخانه عمومی و تخصصی 109
۶ـ۸ـ۷ـ گالریها 109
۶ـ۸ـ۸ـ ارتباطات عمودی 109
۶ـ۸ـ۹ـ رستوران و تریا 110
۶ـ۸ـ۱۰ـ بخش اداری 110
۶ـ۸ـ۱۱ـ نورپردازی فضاهای داخلی و محوطه 111
۶ـ۸ـ۱۲ـ سرویسهای بهداشتی 111
۶ـ۸ـ۱۳ـ پله فرار 111
۶ـ۸ـ۱۴ـ سالن همایشها 111
۶ـ۸ـ۱۴ـ۱ـ طراحی سالن نمایش 112
۶ـ۸ـ۱۵ـ پارکینگها 113
۶ـ۹ـ استانداردها 113
۶ـ۹ـ۱ـ کریدورها و سطوح شیبدار 113
۶ـ۹ـ۱ـ۱ـ سرعتهای راه رفتن 113
۶ـ۹ـ۱ـ۲ـ ظرفیت کریدور 114
۶ـ۹ـ۲ـ گالریها 114
۶ـ۹ـ۳ـ پارکینگها 115
۶ـ۹ـ۴ـ پارکینگ خیابان 115
۶ـ۹ـ۵ـ مساحت مورد نیاز 115
۶ـ۱۰ـ لیست فضاهای مورد نیاز 116
فصل هفتم: فرآیند طراحی معماری
۷ـ۱ـ فرآیند طراحی 120
۷ـ۱ـ۱ـ فضای معماری 120
۷ـ۱ـ۲ـ عناصر تعریف فضا 121
۷ـ۲ـ نور 122
۷ـ۲ـ۱ـ نور و اثر آن 122
۷ـ۲ـ۲ـ چگونگی عملکرد نور طبیعی در معماری 123
۷ـ۲ـ۳ـ اهداف کاربردی روشنائی روز 123
۷ـ۲ـ۴ـ دستورالعملهای نورپردازی با نور طبیعی 124
۷ـ۲ـ۵ـ بازتاب نور از سطوح اطراف 124
۷ـ۲ـ۶ـ تصفیه کردن روشنائی روز 124
۷ـ۳ـ فاکتورهای شکلدهنده 125
۷ـ۳ـ۱ـ ارتفاع پنجره 125
۷ـ۳ـ۲ـ عمق اتاق 125
۷ـ۳ـ۳ـ نورپردازی طبیعی فضاهای داخلی 125
۷ـ۴ـ نتیجه 126
۷ـ۵ـ تأسیسات طرح 126
۷ـ۵ـ۱ـ نوع سازه 126
۷ـ۵ـ۲ـ تأسیسات زهکشی سایت 127
۷ـ۵ـ۳ـ تأسیسات کنترل شرایط هوا 127
۷ـ۵ـ۴ـ تأسیسات ایمنی (آتشنشانی) 127
۷ـ۵ـ۵ـ سیستم آبرسانی و فاضلاب 128
۷ـ۵ـ۵ـ۱ـ سیستم تأمین آب 128
۷ـ۶ـ جمعآوری و دفع فاضلاب و آب باران 129
۷ـ۷ـ تأسیسات گرمایش و سرمایش 130
۷ـ۸ـ دما و رطوبت نسبی 130
۷ـ۹ـ فن کویل زمینی یا توزیع هوای تازه مرکزی 131
۷ـ۹ـ۱ـ هوارسان 131
۷ـ۱۰ـ طرح ارائه شده 133
منابع و مأخذ 139
- ۵۲ نمایش