برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راه کارهای مدیریت سمت مصرف درمحیط رقابت
برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راه کارهای مدیریت سمت مصرف درمحیط رقابت
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 121
برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولید پراکنده،ذخیره سازها و راه کارهای مدیریت سمت مصرف در محیط رقابتی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 121 صفحه
چکیده:
درسالیان اخیردو تحول بزرگ درسیستم های قدرت رخداده است. یکی از این تغییرات مربوط به تجدید ساختار صنعت برق و تبدیل محیط متمرکز سنتی به یک محیط غیرمتمرکز می باشد. تحول دیگردر زمینهٔگسترش استفاده از منابع تولیدپراکنده بخصوص منابع تجدیدپذیردرصنعت برق هست. نکته مهم اینکه در محیط رقابتی بدون اتخاذ راه کارهای مناسب، سرمایه گذاران بر روی این منابع سرمایه گذاری نخواهند کرد. دلیل عمده این مسئله وجود عدم قطعیت زیاد در توان تولیدی منابع تجدیدپذیر، هزینه سرمایه گذاری بالای این منابع و همچنین عدم قطعیت در سیاست¬های حمایتی از این منابع می باشد. در این پایان نامه، بهره برداری همزمان از منابع تولیدپراکنده تجدیدپذیر در کنار ذخیره سازهای انرژی و با در نظر گرفته راه کارهای مدیریت مصرف انجام شده است.ذخیره سازها دارای این قابلیت هستند که در بعضی از ساعات شارژ و در ساعاتی دشارژ گردند. خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه یکی از انواع ذخیره-سازهایی هستند که طی سالیان اخیر در مطالعات سیستم قدرت رقابتی و شبکه های هوشمند قدرت بهوفور از آن ها صحبت شده و کارهای متنوعی در این زمینه صورت گرفته است. در این پایان نامه نیز تأثیر این منابع یعنی خودروهای برقده در نظر گرفته شده است. بهطورکلی خودروهای الکتریکی با قابلیت اتصال به شبکه خودروهایی هستند که قابلیت اتصال به شبکهی قدرت در نقاط تعریف شده معینی را دارا هستند و از این طریق میتوانند در تبادل توان الکتریکی با شبکهی قدرت شرکت نمایند. زیرساختهای فنی و مخابرات لازم بهمنظور بهرهبرداری بهینه از این خودروها میبایست فراهم باشد. این خودروها دارای این قابلیت هستند که در بعضی از ساعات شارژ و در ساعاتی دشارژ گردند. بنابراین این خودروها می توانند در یک بازی همکارانه در کنار منابع بادی مورد بهره¬برداری قرار گیرند. علاوه بر این و با توجه به اینکه در سیستم قدرت هوشمند، علاوه بر منابع سمت تولید، منابع سمت مصرف نیز این قابلیت را دارند که در بازار برق شرکت کرده و در تسویه قیمت بازار سهیم باشند، لذا در این پایان نامه نیز تأثیر راه کارهای مدیریت مصرف نیز در نظر گرفتهشده است. برای اجرایی کردن این راه کار بار مشترکین بهصورت الاستیک در نظر گرفتهشده و بار تابعی خطی از قیمت برق می باشد. واژه های کلیدی: منابع تولیدپراکنده بادی، برنامه ریزی بهره برداری، خودروهای برقده قابل اتصال به شبکه، راه کارهای مدیریت مصرف
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده. .. 1
فصل اول : مقدمه
۱-۱-کلیات.. .۳
۱-۲- ضرورت تحقیق وهدف از انجام پایان-نامه ..۶
۱-۳- نوآوری¬های پایان-نامه. 7
۱-۴- سرفصل¬های پایان-نامه. . ..۸
فصل دوم : مروری برانواع مختلف تکنولوژی¬های تولید پراکنده
۲-۱- مقدمه.. ۱۰
۲-۲- تعریف تولیدات پراکنده.۱۰
۲-۲-۱- اهداف وکاربردهای تولیدات پراکنده۱۱
۲-۲-۲- ظرفیت تولیدات پراکنده ..۱۲
۲-۲-۳- مکان نصب تولیدات پراکنده.۱۳
۲-۳-تکنولوژیهایDG ..13
۲-۳-۱-بررسی انواع تکنولوژیهایDG . 14
۲-۳-۱-۱ ژنراتورهای مرسوم.. .۱۶
۲-۳-۱-۲ ژنراتورهای غیرمرسوم.. ..۱۷
۲-۳-۱-۳- وسایل ذخیره انرژی..۱۸
۲-۳-۱-۴ مولدهای برق با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر۲۱
۲-۳-۲- مقایسه تکنولوژی تولیدپراکنده ۲۵
۲-۳-۳- قابلیت فنی تولیدات پراکنده..۲۵
۲-۴- مشخصه عملکردی تکنولوژیهایDG26
۲-۵- مزایای استفاده ازمولدهایDG27
۲-۶-قابلیتهای فنی موردنیازDG 29
۲-۷- قوانین موجود در ارتباط با اتصالDGبه شبکه۳۱
۲-۸- تجدید ساختار و محیط رقابتی..۳۳
۲-۹- نقش تولیدات پراکنده در بازار برق..۳۵
۲-۱۰- خلاصه ونتیجه گیری.۳۶
فصل سوم: مروری بر برنامهریزی بهرهبرداری ازمنابع بادی،خودروهای قابل اتصال به شبکه و راه¬کارهای مدیریت مصرف
۳-۱- مقدمه ۳۸
۳-۲- منابع بادی۳۸
۳-۲-۱- سیاست¬های حمایتی منابع بادی.۳۹
۳-۳- تاثیرمنابع بادی بر بهره برداری درمحیط رقابتی.۴۰
۳-۴- تاثیرمنابع بادی بردینامیک¬های قیمت بازارعمده فروشی ۴۱
۳-۴-۱- تغییرات کوتاه مدت قیمت.۴۱
۳-۴-۲- قیمت¬های منفی.۴۲
۳-۵- ساختار بازارهای تعادل درحضورمنابع بادی۴۳
۳-۶- تأثیرات افزایش نرخ نفوذ منابع بادی بر برنامه¬ریزی دیگرنیروگاه-ها. .۴۴
۳-۷- راه¬کارهای موجود جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری درچنین محیط رقابتی..۴۵
۳-۷-۱- مکانیزم تشویقFIT . ..46
۳-۷-۲-مدل سهم مشخص وگواهینامه سبز۴۷
۳-۷-۳-حراج .۴۷
۳-۷-۴- تشویق مالی واعتبار مالیاتی..۴۷
۳-۸-برنامه های مدیریت مصرف..۴۸
۳-۸-۱ مزایای حضورمشتریان در بازار.۴۹
۳-۸-۲-توسعه مدل های خطی برنامههای پاسخگوییبار..۵۰
۳-۸-۳- الاستیسیته قیمتی تقاضا 52
۳-۹-خودروهای برق ده قابل اتصال به شبکه درسیستمهای قدرت.۵۶
۳-۹-۱- ضرورت درنظرگرفتن خودروهای برق ده به عنوان ذخیره -ساز..۵۷
۳-۹-۲-فناوری خودرو- به- شبکه ۵۹
۳-۹-۳-جایگاه فناوری خودرو- به- شبکه درسیستم قدرت.۶۰
۳-۱۰- مرورادبیات مسئله برنامه ریزی بهره برداری از منابع تولیدپراکنده،ذخیره سازها وراهکارهای مدیریت مصرف۶۱
۳-۱۱- تفاوت کارانجام شده دراین پایان نامه با کارهای گذشته. ۶۶
۳-۱۲-خلاصه ونتیجه-گیری.۶۷
فصل چهارم : مدل¬سازی برنامهریزی بهرهبرداری با در نظرگرفتن منابع بادی،خودروهای برق ده و راهکارهای مدیریت مصرف
۴-۱ –مقدمه۷۰
۴-۲-فرضیات اصلی..۷۱
۴-۳ – شرح چارچوب پیشنهادی. ..۷۲
۴-۳-۱- نحوه مدل¬ سازی منابع بادی.۷۲
۴-۳-۲- عدم قطعیت¬های منطقی (استراتژیک)۷۵
۴-۴- فرمول¬بندی ریاضی مسئله برنامه¬ریزی بهره-برداری..۷۶
۴-۴-۱- مسئله بهینه ¬سازی برنامه-ریزی۷۶
۴-۴-۲- مسئله بهینه¬سازی سود بازیگران در بهره-برداری ۷۷
۴-۴-۳- مدل بازار ومحاسبه قیمت.۸۰
۴-۴-۴- نحوه درنظرگرفتن مدل احتمالی منابع بادی درچارچوب پیشنهادی۸۳
۴-۴-۵-مدل¬سازی هزینه سرمایه-گذاری..۸۳
۴-۵- مدل پیشنهادی برای بهره برداری ازخودروهای برق-ده.۸۴
۴-۶- خلاصه ونتیجه گیری.۸۶
فصل پنجم: مطالعات عددی
۵-۱ –مقدمه ۸۹
۵-۲- شبکه نمونه..۸۹
۵-۳-مطالعات عددی وتحلیل نتایج با درنظرگرفتن نقش منابع بادی درکنار راهکار مدیریت مصرف.. ۹۰
۵-۳-۱-آنالیز تحلیل حساسیت نسبت به سقف قیمت بازار۹۱
۵-۳-۲-درنظرگرفتن خروجی¬ها به صورت احتمالاتی.. ۹۳
۵-۴- برنامه ریزی بهره¬برداری از منابع بادی وخودروهای برق ده درکنار اجرای راهکارهای مدیریت مصرف. ۹۴
۵-۴-۱- مطالعه عددی و تحلیل نتایج،نقش خودروهای برق ده درافزایش ضریب ظرفیت منابع بادی۹۵
۵-۵- نتیجه¬گیری وخلاصه. ۹۸
فصل ششم : جمع بندی،نتیجه گیری وپیشنهادها
۶-۱- جمع بندی ونتیجه-گیری 100
۶-۲- پیشنهادها.. ۱۰۱
– الف: منابع غیرفارسی۱۰۳
چکیده انگلیسی..۱۰۶
- ۴۷ نمایش