بررسی مقابله ای خطاهای دستوری زبان انگلیسی وعربی دانش آموزان مقطع متوسطه درشهرستان شهریار
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 152
حجم فایل: 13 کیلوبایت
پایان نامه بررسی مقابله ای خطاهای دستوری زبان انگلیسی وعربی دانش آموزان مقطع متوسطه درشهرستان شهریار
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 152 صفحه
چکیده
توصیف مقابله ای نظام های زبانی موضوع مهمی است که نه تنها به درک بهترهریک ازاین زبانها وساختارهای آن منجرمی شود، بلکه درزمینه ی رده شناختی وجهانی های زبان نیزاطلاعات ارزنده ای به دست می آورد.یکی ازکاربردهای بارز زبانشناسی مقابله ای درآموزش زبان است که معمولابررسی مقابله ای نامیده می شود. بررسی مقابله ای بامقایسه ومقابله ی ویژگیهای دوزبان اطلاعات ارزنده ای رابه دست می آوردواین اطلاعات میتواندکمک بسیارزیادی به معلم زبان وزبان آموزبه منظورحل مسایل آموزشی وپیشرفت بیشترارایه دهد.پژوهش حاضربا هدف مشخص نمودن خطاهای دستوری دانش آموزان دردرس زبان انگلیسی وعربی وسپس بررسی مقابله ای این خطاها انجام گرفته است.فرضیه های تحقیق قصددارندبه این پرسشهاپاسخ دهندکه:
۱) آیا میان نوع ومیزان خطاهای دستوری حاصل ازآموزش زبان انگلیسی و عربی به دانش آموزان فارسی زبان تفاوت وجود دارد؟۲)کدام رویکرد بررسی مقابله ای درتوصیف خطاهای دستوری حاصل ازآموزش این دوزبان(انگلیسی وعربی) کارآمدتراست؟
نمونه گیری این تحقیق به صورت تصادفی ازمیان دانش آموزان دخترفارسی زبان پایه چهارم مقطع متوسطه ی شهرستان شهریارانجام شده است.این تحقیق به روش توصیفی-استنباطی صورت گرفته ودرگردآوری داده ها از
پرسشنامه وآزمون متنی که تحت راهنمایی ونظارت مستقیم استادراهنما توسط پژوهشگرساخته شداستفاده گردیده است.درمجموع ۳ مورد بررسی شده درپرسشنامه وآزمون متنی،نتیجه ی حاصل ازبررسی آمارهای توصیفی نشان می دهدکه ۱ – وردرویکردقوی ،۲- موردرویکردمعتدله ودر۳- موردنیزهیچیک ازرویکردها قابل اثبات نبوده اندو نتیجه ی حاصل ازبررسی آمارهای استنباطی نیز نشان می دهدکه در۳۲مورد رویکردقوی قابل تاییدبوده است.
این نتایج نشان می دهندکه:
۱) میان نوع ومیزان خطاهای دستوری حاصل ازآموزش زبان انگلیسی و عربی به دانش آموزان فارسی زبان تفاوتهای مختلفی وجوددارد.۲)رویکردقوی بررسی مقابله ای درتوصیف خطاهای دستوری حاصل ازآموزش این دوزبان کارآمدترباشد،بنابراین هردوفرضیه ی این پژوهش تاییدمی شوند.
قابل ذکراست که دربرخی مواردبه دلایلی مانند مجاورت فرهنگی زبان عربی وفارسی،آماربه دست آمده چندان پیش بینی رویکردموردنظرراتاییدنکردوبررسی این موضوع می توانددرپژوهشهای آتی موردتوجه قراربگیرد.
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه……………… 2
۱-۲- بیان مسئله……… 2
۱-۳- اهمیت تحقیق….. 4
۱-۴- سوالات تحقیق….. 5
۱-۵-فرضیه های تحقیق………..۵
۱-۶- محدودیت های تحقیق 5
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه……………. 8
۲-۲- مبانی نظری تحقیق 9
۲-۲-۱- زبان شناسی مقابله ای 9
۲-۲-۲- بررسی مقابله ای ومراحل آن 9
۲-۲-۳- تحلیل سازه های جمله دربررسی مقابله ای 13
۲-۲-۴- نقش زبان شناسی مقابله ای دریادگیری زبان 14
۲-۲-۵- سطوح تحلیل مقابله ای…………. 15
۲-۲-۶- فرضیه های مختلف تحلیل مقابله ای 19
۲-۲-۷-معرفی رویکردقوی ومعتدله………………..۲۲
۲-۲-۸- خطاواشتباه…… 23
۲-۲-۹- تحلیل خطاوانواع خطا………………… 28
۲-۲-۱۰- روش شناسی تحلیل خطا………………۳۱
۲-۲-۱۱- اهمیت خطاوتحلیل آن 32
۲-۲-۱۲- انواع خطاهای دستوری 33
۲-۲-۱۳- زبان بینابین… 34
۲-۲-۱۴- زبان اول وزبان خارجی/دوم 34
۲-۲-۱۵- یادگیری زبان خارجی/دوم 35
۲-۲-۱۶- سلسله مراتب دشواری زبان خارجی/دوم 35
۲-۲-۱۷- اهمیت زبان عربی 36
۲-۲-۱۸- تحلیل موارددستوری بررسی شده درپژوهش………….۳۹
۲-۳- مبانی عملی تحقیق. 47
۲-۳-۱- پژوهش های غیر ایرانی 47
۲-۳-۲- پژوهش های ایرانی 50
فصل سوم:روش پژوهش
۳-۱- مقدمه……………. 55
۳-۲- روش تحقیق…….. 55
۳-۳-تحلیل زبانی و طبقه بندی خطاها……… 56
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱- مقدمه………….59
۴-۲- بررسی آمارتوصیفی سوالات چهار گزینه ای 59
۴-۳- بررسی آمارتوصیفی آزمون متنی 75
۴-۴- بررسی آماراستنباطی آزمون چهارگزینه ای……………….۹۹
۴-۵- بررسی آماراستنباطی آزمون متنی…………………۱۰۰
فصل پنجم:نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه…… 104
۵-۲- نتایج کلی آمارتوصیفی بررسی فرضیههای پژوهش 104
۵-۳- نتایج کلی آماراستنباطی بررسی فرضیه های پژوهش………..۱۰۶
۵-۴- نتایج پژوهش……… 107
۵-۵- خلاصه پژوهش…….. 116
۵-۶-کاربردپژوهش……… 117
۵-۷- پیشنهادات پژوهش 117
منابع
منابع فارسی………….۱۱۹
منابع انگلیسی………..۱۲۱
منابع اینترنتی……….۱۲۳
- ۶۸ نمایش