پایان نامه آموزه مهدویت در احیاء هویت اسلامی
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 193
پایان نامه آموزه مهدویت در احیاء هویت اسلامی
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 193 صفحه
چکیده
حیات انسان , ذاتی او نیست از این رو انسان، محتاج به مبدأ بی نیازی می باشد. وحی و نبوت زنده کننده جامعه انسانی است و همانگونه که آب مایه حیات مادی برای انسان است، امامان معصوم نیز حیات معنوی را به انسان اعطا می کنند.باتوجه به روایات وارده در خصوص شرایط آخر الزمان و فراگیری ظلم وجور در آن، احیا هویت اسلامی در خصوص انسان – که همان رفتار و سلوکی می باشد که ریشه در وحی داشته و منجر به محکم شدن ارتباط انسان به عالم وحی و خداوند می باشد – و جامعه توسط ولی عصر(عج) انجام می گیرد تا زمینه برای پذیرا شدن عدالت و امنیت در همه عرصه ها از سوی مردم و جامعه، فراهم گردد. بنابراین در زمان ظهور، حقیقت دین مبین اسلام که با فطرت انسانی هم خوانی داشته و باعث فراهم آمدن حیاتی توأم با امنیت و عدالت برای انسان می باشد، توسط حضرت احیا می گردد و اینگونه با توجه به فرمایش امام علی (ع) ( خطبه ۱۰۸) دیگر از تحریف اسلام و وارونه نشان دادن آن خبری نبوده که در دو گفتار ابتدای تحقیق، این مباحث تبیین گردیده است.آنچه که باعث استمرار امامت بعداز ختم نبوت می باشد با توجه به بیان ملاصدرا، ولایتی است که از سوی خداوند به ائمه معصومین ارزانی شده است و این حجت های الهی راه وصول به خدای متعال و نجات از عذاب اخروی بوده که تحت عناوین نیازمندی به حجت الهی و جایگاه امامت در تفکر شیعه در تحقیق بیان گردیده است.حقیقت مهدویت ، منتهی شدن جوامع جهانی به سوی جامعه واحد و برخوردار از امنیت و رفاه و عدالت و غلبه حق بر باطل و.. می باشد که در احادیث عام وخاص مبنی بر وجود حضرت و حکومت بر حق ایشان، ذیل عنوان اصالت مهدویت بیان شده است.
دو محوریتی که بعد از فراهم آمدن بستر برای پذیرش آن در جامعه توسط حضرت اجرا می گردد امنیت و عدالت در تمامی عرصه ها بوده، امنیت دارای دو بعد ایجابی و سلبی است : از یک سو وجود آرامش و اطمینان روحی و روانی و از سوی دیگر فقدان ترس و دلهره و نگرانی.در نگاه کلی امنیت به دو قسم فردی و اجتماعی تقسیم شده است که بطور مفصل به آن پرداخته شده است. دومین محوریت برقراری عدالت در همه عرصه هاست. امام صادق (ع) در ذیل آیه ۱۷ سوره حدید منظور از احیای زمین را برقراری عدالت در جامعه و حیات مجدد زمین توسط آن می دانندو در حدیث دیگری شیخ صدوق از امام باقر(ع) نقل می کند: که مصداق این آیه حضرت حجت می باشد از این جهت در دعای شبهای ماه رمضان حضرت را «عدل» نامیدند : « اللهم و صل علی ولی امرک القائم المومل و العدل المنتظر» که بطور مفصل ابعاد این عدالت و شیوه های تحقق آن در جامعه مهدوی در آخرین گفتار مطرح شده است.
کلید واژه ها: مهدویت، احیاء هویت اسلامی، ولایت، حیات معنوی،امنیت، عدالت
فهرست مطالب
مقدمه …………………………………………………………………………. ۱
فصل اول: کلیات
۱٫تبیین موضوع …………………………………………………….. ۳
۲٫اهمیت و ضرورت تحقیق ……………………………………………… ۳
۳٫اهداف و فوائد تحقیق …………………………………………………….۴
۴٫روش تحقیق ……………………………………………………………… ۴
۵٫طرح مسئله و پرسشهای تحقیق …………………………………………۵
۶٫پیشینه تحقیق …………………………………………………………….. ۵
۷٫ساختار تحقیق ……………………………………………………………..۶
۸٫محدودیت تحقیق …………………………………………………………. ۷
۹٫مفاهیم و اصطلاحات کلیدی ……………………………………………. ۷
فصل دوم: حقیقت حیات دینی و هویت اسلامی
گفتار اول: حیات معنوی انسان و احیاء آن ………………………. ۸
جمع بندی مطالب …………………………………………………….. ۲۰
گفتار دوم : چیستی هویت اسلامی ……………………………… ۲۲
هویت دینی انسان …………………………………………………… ۲۸
شاخصه های هویت دینی………………………………………………۲۹
۱٫اعتقادی………………………………………………………………………. ۲۹
۱-۱-اعتقاد به خدا ………………………………………………………….. ۲۹
۱-۲-اعتقاد به معاد …………………………………………………………. ۲۹
۱-۳-اعتقاد به پیامبر ……………………………………………………….. ۳۰
۱-۴-اعتقاد به ائمه معصومین ……………………………………………… ۳۰
2.شاخصه های اخلاق ………………………………………………………..۳۰
۲-۱- توکل ……………………………………………………………………..۳۱
۲-۲-تواضع ……………………………………………………………………..۳۱
۱٫شاخصه های سیاسی ………………………………………………………..۳۲
۳-۱- دشمن شناسی …………………………………………………………..۳۲
فصل سوم: امام معصوم و احیاگری ………………………………………..۳۶
گفتار اول: نیازمندی به حجت الهی ……………………………………….. ۳۶
دلائل نیاز به امام معصوم ……………………………………………………. ۳۹
۱٫تبیین مفاهیم قرآن ………………………………………………………….. ۳۹
۲٫ارشاد و هدایت انسانها …………………………………………………….. ۳۹
۳٫برقراری عدل و امنیت …………………………………………………….. ۴۰
۴٫جلوگیری از تحریف دین …………………………………………………..۴۰
دیدگاه ملاصدرا درخصوص دلیل نیاز به امام ……………………………. ۴۱
۱٫ختم نبوت …………………………………………………………………… ۴۱
۲٫فواید وجودی امام ………………………………………………………… ۴۲
۳٫وجوب وجود امام ………………………………………………………… ۴۴
دیدگاه آیه ا.. جوادی آملی در خصوص نیاز به امام
گفتار دوم: جایگاه امامت در تفکر شیعه ………………………………… ۵۳
۱٫آیه اکمال …………………………………………………………………….۵۳
۱ -۱- روزی که باعث یاس کفار شد ………………………………….. ۵۴
۱-۲- روزی که مایه اکمال دین شد …………………………………….. ۵۴
۱-۳- روزی که خداوند دین اسلام را به عنوان دین پسندید ……….. ۵۴
۲٫سبب نزول…………………………………………………………………۵۴
۳٫ تفسیر آیه در سایه احادیث …………………………………………. ۵۶
۴٫وجوب معرفت امام و قبول ولایت او ………………………………..۶۰
۵٫رویکرد علمای امامیه نسبت به مسئله امامت …………………….. ۶۲
۵-۱-شیخ صدوق ……………………………………………………….. ۶۲
۵-۲- شیخ مفید …………………………………………………………..۶۳
۵-۳- سید مرتضی ……………………………………………………… ۶۳
۵-۴-شیخ طوسی ………………………………………………………. ۶۳
۱٫نقش امامت در دین ………………………………………………….. ۶۴
الف)امامت اساس اسلام ………………………………………………… ۶۴
ب)امامت رهبری دین ………………………………………………….. ۶۴
ج) امامت سنگر دفاع از دین …………………………………………. ۶۴
د) امامت مایه نظامندی دین …………………………………………….۶۵
۲٫توقف شناخت امامت بر نبوت و فهم نبوت ……………………….۶۵
۳٫مفهوم واقعی معرفت امام …………………………………………… ۶۶
۴٫امامت استمرار ولایت ……………………………………………… ۶۷
گفتار سوم: اصالت مهدویت ………………………………………….. ۷۸
مهدویت در قرآن ………………………………………………………. ۷۹
مهدویت در احادیث ………………………………………………….. ۸۳
۱٫حدیث ثقلین ………………………………………………………… ۸۴
۲٫حدیث من مات…………………………………………………….. ۹۲
۳٫حدیث اثنا عشر……………………………………………………..۹۶
بررسی تاریخی…………………………………………………….. ۱۰۰
خلاصه ……………………………………………………………… ۱۰۱
احادیث خاص ……………………………………………………..۱۰۲
گفتار چهارم: احیاگری حضرت در جامعه ……………………۱۱۳
وجود امنیت در زمان حضرت ………………………………… ۱۱۷
ضرورت امنیت ………………………………………………….. ۱۲۱
اقسام امنیت ……………………………………………………… ۱۲۴
۱٫امنیت فردی………………………………………………….. 124
۲٫امنیت اجتماعی ……………………………………………… ۱۲۵
امنیت در عصر امام مهدی …………………………………… ۱۲۷
چرایی و علل و عوامل امنیت ………………………………. ۱۲۸
۱-ایدئولوژی واحد ………………………………………….. ۱۲۹
۲-حاکم شدن دولت واحد دینی …………………………… ۱۳۰
۳-رشد و شکوفایی اقتصادی ………………………………. ۱۳۳
۴-ایمان و دین مداری ………………………………………. ۱۳۴
۵-کمال اخلاقی …………………………………………….. ۱۳۵
۶-بالندگی عقل ……………………………………………. ۱۳۶
۷- رشد دانش ……………………………………………… ۱۳۷
نتیجه …………………………………………………………..۱۳۸
۲٫برقراری عدالت اجتماعی توسط حضرت …………… ۱۳۸
حضرت مهدی و عدالت اجتماعی ……………………….. ۱۳۹
ابعاد عدالت اجتماعی ………………………………………. ۱۴۴
۱٫بعد اقتصادی ………………………………………………. ۱۴۵
۲٫بعد اداری و سازمانی …………………………………….. ۱۵۰
۳٫بعد سیاسی …………………………………………………. ۱۵۱
۴٫بعد فرهنگی …………………………………………………۱۵۳
شیوه های تحقق عدالت اجتماعی …………………………..۱۵۵
۱٫پیاده نمودن کامل قانون …………………………………… ۱۵۵
۲٫دستگاه قضایی عدل محور ……………………………….. ۱۵۶
۳٫به کار گماردن کارگزاران عادل …………………………. ۱۵۹
۴٫بازگرداندن حقوق از دست رفته انسانها ……………….. ۱۶۰
۵٫کنترل و نظارت دقیق ……………………………………… ۱۶۱
۶٫قاطعیت در برخورد با متخلفان …………………………. ۱۶۲
۷٫رشد معرفت و توانایی ……………………………………. ۱۶۲
جمع بندی و نتیجه گیری …………………………………… ۱۶۴
نتیجه …………………………………………………………… ۱۶۵
پیشنهادات ……………………………………………………. ۱۶۶
پی نویس …………………………………………………….. ۱۶۷
کتاب نامه ……………………………………………………. ۱۶۸
پیوست ………………………………………………….۱۷۷
- ۵۷ نمایش