ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

پایان-نامه-تنوع‌پذیری-باورها-در-اندیشة-عین‌القضات-همدانی
پایان نامه تنوع‌پذیری باورها در اندیشة عین‌القضات همدانی
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 130

پایان نامه تنوع‌پذیری باورها در اندیشة عین‌القضات همدانی
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 130 صفحه

چکیده
باورهای متنوع دربارة موضوع واحد ممکن است باورهایی متناقض باشند یا نباشند. وقتی ما با باورهایی روبه‌رو می‌شویم که ظاهراً با یکدیگر متناقضند، ناگزیریم یا به پذیرش یکی از طرف‌های متناقض تن دهیم و دیگری را نفی کنیم یا در صدد رفع تناقض برآییم و راهی برای منجر نشدن تنوع در باور‌ها به تناقض بیابیم. گزینة اخیر مسئله‌ای است که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. ما با یافتن قابلیتی در باورها که بتواند آن‌ها را از منجر شدن به تناقض برهاند، می‌توانیم مبنایی برای پذیرفتن باورهای متنوع در عرض یکدیگر داشته باشیم و در سایة آن برخی اختلاف‌های عقیدتی را حل و فصل کنیم.
از جملة عارف ـ فیلسوفانی که تمایل ویژه‌ای برای حل و فصل اختلاف‌های عقیدتی بدین شیوه نشان داده است، عین‌القضات همدانی است. او در جای جای آثارش به اختلاف عقیده‌ای که میان انسان‌ها وجود دارد اشاره کرده است برطرف ساختن این اختلاف‌ها بر آمده است. تلاش قاضی در این راستا را می‌توان در سه مرحله مورد توجه قرار داد. مرحلة نخست نفی پیش‌داوری است. مرحلة دوم انتقاد وی از قضاوت بر اساس فهم غلط است. او قضاوت بر اساس فهم نادرست را آسیبی جدی در راه حقیقت جویی می‌دانست. مرحلة سوم نیز انتقاد او از تسرّی‌های بی‌وجه است.
بررسی مراحل سه‌گانة فوق نشان می‌دهد او با تکیه بر پیش‌فرض‌های معرفت‌شناختی و زبان‌شناختی در راستای هدفی جز پذیرش اختلاف عقاید استدلال کرده است. هر چند برخی مباحث زبان‌شناختی که وی در خلال مباحث بدان‌ها اشاره کرده است امکان قرار گرفتن در راستای پذیرش اختلاف عقاید را دارند اما او تلاش کرده است از آن‌ها نیز برای نیل به هدف خود یعنی نوع خاصی از شمول گرایی استفاده کند که بر اساس آن باورهای متنوع را باید به نحوی تفسیر کرد که همگی ناظر به باوری واحد باشند.

فهرست
فصل اول؛ کلیات 1
۱٫۱٫ تعریف‌ عملیاتی مفاهیم 2
۱٫۱٫۱٫ باور 2
۲٫۱٫۱٫ تنوع در باورها 3
۳٫۱٫۱٫ تنوع‌پذیری باورها 4
۲٫۱٫ مبانی نظری تنوع‌پذیری باورها 6
۱٫۲٫۱٫ تنوع‌پذیری بر اساس پویایی موضوع باور 6
۲٫۲٫۱٫ تنوع‌پذیری بر اساس پویایی باورکننده 7
۳٫۲٫۱٫ تنوع‌پذیری باورها بر اساس پویایی اظهار باور 9
۴٫۲٫۱٫ تنوع‌پذیری باورها بر اساس تلفیقی از عوامل پویا 11
۳٫۱٫ عین‌القضات همدانی 12
۱٫۳٫۱٫ آثار 14
۱٫۱٫۳٫۱٫ زبدة الحقائق 15
۲٫۱٫۳٫۱٫ تمهیدات 16
۳٫۱٫۳٫۱٫ شکوی‌الغریب 17
۴٫۱٫۳٫۱٫ نامه‌ها 18
۲٫۳٫۱٫ روش‌شناسی آثار 19
۱٫۲٫۳٫۱٫ مفهوم خطابه 20
۱٫۱٫۲٫۳٫۱٫ افلاطون 20
۲٫۱٫۲٫۳٫۱٫ ارسطو 21
۳٫۱٫۲٫۳٫۱٫ گادامر 23
۲٫۲٫۳٫۱٫ عین‌القضات و خطابه 25
۴٫۱٫ بیان مسئله 28
۵٫۱٫ فرضیه‌ها 29
۶٫۱٫ پیشینه 30
فصل دوم؛ دیدگاه قاضی درباره اختلاف عقاید و ارتباط آن با تنوع‌پذیری باورها 34
۱٫۲٫ درآمد 35
۲٫۲٫ انتقاد از پیش‌داوری 36
۱٫۲٫۲٫ مفهوم پیش‌داوری 36
۲٫۲٫۲٫ ارزش‌داوری دربارة نقش پیش‌داوری‌ها در فهم 37
۳٫۲٫۲٫ عین‌القضات و مسئلة پیش‌داوری 39
۳٫۲٫ انتقاد از فهم نادرست 42
۱٫۱٫۳٫۲٫ دو تلقی از ماهیت زبان و مسئلة ارزیابی فهم 44
۲٫۳٫۱٫۲٫ عین‌القضات و ارزیابی فهم 48
۱٫۲٫۱٫۳٫۲٫ عقیدة قدریان 48
۲٫۲٫۳٫۱٫۲٫ عقیدة سوفسطائیان 52
۳٫۲٫۱٫۳٫۲٫ ارتباط اسم و مسما 65
۴٫۲٫۱٫۳٫۲٫ تغییر اخلاق 68
۵٫۲٫۱٫۳٫۲٫ سایر نمونه‌ها 71
۲٫۳٫۲٫ نتیجه 73
۴٫۲٫ انتقاد از تسرّی‌های بی‌وجه 74
۵٫۲٫ نتیجه 77
فصل سوم؛ مبانی و پیش‌فرض‌های قاضی دربارة اختلاف عقاید 80
۱٫۳٫ درآمد 81
۲٫۳٫ مبانی و پیش‌فرض‌های معرفت‌شناختی 81
۳٫۳٫ مبانی و پیش‌فرض‌های زبان‌شناختی 92
۱٫۱٫۳٫۳٫ ارسطو و فرارَوی از معنای عادی لفظ 93
۲٫۱٫۳٫۳٫ زبان‌شناسان مسلمان و فراروی از معنای عادی لفظ 94
۱٫۲٫۳٫۳٫ مجاز و استعاره از نظر عین‌القضات 99
۲٫۲٫۳٫۳٫ تشابه از نظر عین‌القضات 103
نتیجه 108
۱٫۴٫ جمع‌بندی دیدگاه عین‌القضات 109
۲٫۴٫ دیدگاه عین‌القضات و مسئلة تنوع‌پذیری باورها 111
کتاب‌شناسی 113

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  • ۵۴ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی