ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

پایان-نامه-معناشناسی-تاریخی-و-توصیفی-واژه-قرب-در-قرآن-کریم
پایان نامه معناشناسی تاریخی و توصیفی واژه قرب در قرآن کریم
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: Doc
تعداد صفحات: 196

پایان نامه معناشناسی تاریخی و توصیفی واژه قرب در قرآن کریم
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 195 صفحه
چکیده
واژه قرب دارای مشتقات، وجوه معنایی و واژگان هم حوزه مختلفی در دوره جاهلی و قرآنی است. معنای وضعی و اولیه قرب مفهومی مانند تهیگاه آدمی یا قراب و غلاف شمشیر بوده است. اولین سئوال این است که این واژه چه تطورات معنایی یافته و چه وجوه معنایی دارد؟ این سئوال با بررسی این واژه در دوره های جاهلی و قرآنی پاسخ داده می شود. یکی از واژه های مهم و قابل بررسی واژه قربی است این واژه در آیه ۲۳سوره شوری دارای وجوه مختلف تفسیری است و هر یک از مفسران شیعه و اهل سنت تفسیری متفاوت از آن ارائه کرده اند. اختلاف اصلی بر سر مصداق قربی در این آیه است، در این تحقیق با این مبنا که قرآن دارای معانی ظاهری و باطنی است، میان نظر شیعه مبنی بر مصداق مودت قربی بر اهل بیت و نظر آنها که قربی را طبق ظاهر آیه و سیاق آیات به معنی تقرب به خداوند گرفته اند، جمع شده؛ بنابراین هم روایات که متواتر اند و هم ظاهر آیه وسیاق که قربی را تقرب به خدا نشان می دهد، مورد توجه قرار می گیرد.
کلمات کلیدی: معناشناسی تاریخی و توصیفی؛ حوزه معنایی؛ قرب؛ قربی؛ قربان؛ مودت؛ محبت؛ اطاعت؛ زلفی؛ قرب الهی.


فهرست مطالب
مقدمه ..۱
فصل اول: کلیات
۱-۱- بیان موضوع ..۴
۱-۲- سئوالات اصلی۵
۱-۳- سئوالات فرعی۵
۱-۴- پیش فرضها.۶
۱-۵- پیشینه موضوع..۶
۱-۶- اهداف پژوهش۷
۱-۷- نوآوری پژوهش۷
۱-۸- تعریف اصطلاحات۷
۱-۸-۱- تعریف معناشناسی.۸
۱-۸-۱-۱- سابقه علم معنی شناسی۸
۱-۸-۱-۲- تفاوت معنی شناسی و ریشه شناسی۱۰
۱-۸-۱-۳- عوامل تغییر معنی۱۰
۱-۸-۱-۴- معنای اساسی و معنای نسبی..۱۱
۱-۸-۱-۵- روش معناشناسی..۱۱
۱-۸-۲- معناشناسی تاریخی.۱۳
۱-۸-۳- معناشناسی توصیفی۱۴
۱s-8-4- حوزه های معنایی..۱۴
فصل دوم: معناشناسی تاریخی واژه قرب و مشتقات آن
۲-۱- دخیل یا اصیل بودن واژه قرب و مشتقات آن.۱۶
۲-۲- معنای وضعی و اولیه واژه قرب و مشتقات آن در دوره جاهلی..۱۷
۲-۲-۱- مشتقات مجرد قرب.۱۸
۲-۲-۱-۱- القُربُ۱۸
۲-۲-۱-۲- القَرَب.۲۱
۲-۲-۱-۳- قِربه..۲۲
۲-۲-۱-۴ القُرُب و القُرَب۲۳
۲-۲-۱-۵- قارِب.۲۴
۲-۲-۱-۶- القِراب۲۵
۲-۲-۱-۷- قُربان۲۷
۲-۲-۱-۸- قَربان.۲۸
۲-۲-۱-۹- قِربان۲۹
۲-۲-۱-۱۰- المَقرَب..۲۹
۲-۲-۱-۱۱- القورَب..۳۰
۲-۲-۱-۱۲- المَقرَبه..۳۱
۲-۲-۱-۱۳- القریب۳۱
۲-۲-۱-۱۴- قُربی..۳۲
۲-۲-۱-۱۵- قَرِبَ یَقرَبُ قَرَبا..۳۴
۲-۲-۲- مشتقات مزید قرب۳۴
۲-۲-۲-۱- قارَبَ.۳۴
۲-۲-۲-۲- تَقارَبَ۳۴
۲-۲-۲-۳- تَقَرّب.۳۵
۲-۲-۲-۴- قَرَّب..۳۵
۲-۲-۲-۵- المُقارِب۳۵
۲-۲-۲-۶- المقاربه۳۶
۲-۲-۲-۷- تقریب۳۶
۲-۲-۲-۸- متقارب و تقارب..۳۷
۲-۲-۲-۹- قرَّب یقرّب تقریبا.۳۷
۲-۲-۲-۱۰- قارب..۳۷
۲-۳- تطور معنایی قرب و مشتقات آن.۳۸
۲-۳-۱- معنای قرب و مشتقاتش در دوره قرآنی.۴۱
۲-۳-۲- معنای قرب و مشتقاتش در دوره پس از قرآنی..۴۳
۲-۴- تحلیل تطور معنایی قرب و مشتقات آن.۴۴
فصل سوم: معناشناسی تاریخی قربان و قربانی
۳-۱- قربانی و قربانگاه در عهدین.۴۷
۳-۱-۱- قربانگاه در عهدین..۴۸
۳-۱-۲- قربانی سوختنی..۴۸
۳-۱-۳- قربانی و هدیه آردی۴۹
۳-۱-۴- قربانی سلامتی۴۹
۳-۱-۵- قربانی گناه۵۰
۳-۱-۶- قربانی جبران..۵۱
۳-۲- قربانی در جاهلیت..۵۲
۳-۳- قربانی در قرآن۶۱
حاصل بحث.۶۷
فصل چهارم: معناشناسی تارخی مفهوم قرب الهی
۴-۱- قرب الهی در عهدین..۶۸
۴-۲- قرب الهی در جاهلیت.۷۰
۴-۳- قرب الهی در قرآن.۷۳
۴-۴- قرب الهی در علم عرفان۸۱
حاصل بحث.۸۴
فصل پنجم: معناشناسی توصیفی واژه قرب
۵-۱- معناشناسی مشتقات اسمی۸۶
۵-۱-۱- معناشناسی قُربی..۸۶
حوزه معنایی قربی.۸۷
۵-۱-۲- معناشناسی قُربان.۹۱
حوزه معنایی قُربان۹۲
۵-۱-۳- معناشناسی قُرُبات و قُربه..۹۵
۵-۱-۴- معناشناسی ذا مقربه، ذی القربی، ذوی القربی، اولی القربی و اقربین.۹۶
حوزه معنایی.۹۷
۵-۱-۵- معناشناسی قریب..۹۸
الف- معنای حقیقی..۹۹
ب- معنای مجازی۹۹
حوزه معنایی قریب.۱۰۱
۵-۱-۶- معناشناسی أقرَبُ..۱۰۴
الف- معنای مجازی۱۰۴
ب- معنای حقیقی۱۰۵
حوزه معنایی أقرب.۱۰۶
۵-۱-۷- معناشناسی أقربون و أقربین..۱۰۷
۵-۲- معناشناسی مشتقات فعلی۱۰۸
۵-۲-۱- معناشناسی تَقرَبُ..۱۰۸
الف- معنای مجازی.۱۰۸
ب- معنای حقیقی..۱۰۹
حوزه معنایی تقرب۱۱۲
۱- حوزه معناشناختی لا تقربا۱۱۲
۲- حوزه معناشناختی لا تقربوا (دخول نکنید)۱۱۳
۳- حوزه معناشناختی لا تقربوا ( مرتکب نشوید)..۱۱۴
۴- حوزه معناشناختی لا یقربوا (داخل نشوید)..۱۱۵
۵- حوزه معناشناختی یقرب، تقرب(نزدیک کردن)۱۱۶
۵-۳- معناشناسی مشتقات مزیدی..۱۱۸
۵-۳-۱- معناشناسی اقترب.۱۱۸
الف- معنای مجازی.۱۱۸
ب- معنای حقیقی۱۱۹
۵-۳-۲- معناشناسی قرّب.۱۲۲
الف- معنای مجازی.۱۲۲
ب- معنای حقیقی..۱۲۳
۵-۳-۳- معناشناسی مقربین، مقربون.۱۲۳
الف- معنای مجازی.۱۲۳
ب- معنای حقیقی..۱۲۷
حوزه معنایی مقربین، مقربون.۱۲۷
۱- سابقون و سابقین..۱۲۷
۲- مبعدون۱۲۸
۳- ابرار.۱۲۸
۴- روح و ریحان۱۲۹
۵- جنت نعیم۱۲۹
حاصل بحث۱۳۱
فصل ششم: بررسی دیدگاه شیعه در خصوص آیه مودت
۶-۱- شواهد قرآنی دلالت آیه مودت بر اهل بیت۱۳۴
۱- المودة..۱۳۴
۲- القربی..۱۳۵
۳- حرف فی.۱۳۶
۴- الف و لام در القربی..۱۳۷
۵- استثناء در آیه..۱۳۸
۶-۲- مصداق القربی از دیدگاه علمای شیعه..۱۴۰
۶-۳- شواهد روایی دلالت آیه مودت بر اهل بیت..۱۵۰
۶-۳-۱- روایت اسمائیل بن عبد الخالق..۱۵۰
۶-۳-۲- روایت ابی مسروق.۱۵۲
۶-۳-۳- روایت عبد الله بن عجلان.۱۵۴
۶-۴- پاسخهای علمای شیعه..۱۶۵
۶-۴-۱- قربی به معنای اقربای رسول(ص) از قریش.۱۶۵
۶-۴-۲- قربی به معنای اقربای رسول اکرم(ص) از انصار۱۶۷
۶-۴-۳- مودت به سبب قرابت۱۷۰
۶-۴-۴- مودت به قربی به معنای مودت خود قربی۱۷۰
۶-۴-۵- قربی به معنای تقرب به خدا..۱۷۲
۶-۴-۶- جمع سه قول اول، پنجم و ششم.۱۷۵
۶-۵- جمع بندی دیدگاه علمای شیعه درباره آیه مودت.۱۷۹
نتیجه کلی..۱۸۴
منابع و مآخذ..۱۸۶

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  • ۱۲۹ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی