پایان نامه معناشناسی « ألم » در نهج البلاغه بر اساس مدل ایزوتسو
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: Doc
تعداد صفحات: 215
پایان نامه معناشناسی « ألم » در نهج البلاغه بر اساس مدل ایزوتسو
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 215 صفحه
چکیده
ألم یکی از واژههایی است که در نهج البلاغه با مشتقات گوناگون به کار رفته است ولی تأکید معنایی دقیق آن به روش معناشناختی استخراج نشده است از این جهت جا داشت این واژه با تکیه بر روش معناشناسی مورد بررسی قرار گیرد، با این کار میتوان انتظار داشته باشیم تا معنای دقیقِ به کار رفته از آن در نهج البلاغه حاصل آید. معناشناسی بخشی از دانش زبانشناسی یا شاخهای مستقل از آن است که از رهگذر آن میتوان به تحلیل معنای واژهها و جملههای یک متن پرداخت و جایگاه دقیق کلمهها و ترکیبهای آن را با توجه به نظام معنایی که در آن قرار دارد، تشخیص داد. حوزههای معنایی این واژه هماهنگی معنایی آن را در قرآن و نهج البلاغه به اثبات میرساند اما معنای ألم در نهج البلاغه گستردهتر از متن قرآن بوده و بیانگر این حقیقت است که هم عوامل درون کلامی از قبیل بافت ، سیاق ، بلاغت و… وهم عوامل برون کلامی از قبیل فرهنگ، جامعه، مسائل سیاسی و… در معنای واژه ألم دخالت داشته است. در معناشناسی تاریخی به این نتیجه رسیدیم که اَعراب جاهلی ألم را به دردی که غالباً به حوزه جسم و به ارتباط انسان با دیگران محدود نموده؛ میشناختهاند. مطالعه توصیفی نیز نشان میدهد که ألم در نهج البلاغه بر محور جانشینی با واژههایی مانند داء، عناء، وجع و… ، و بر محور همنشینی با واژههایی مانند دواء، صبر، دنیا و… در یک حوزه معنایی قرار میگیرد. همچنین "ألم" در نهج البلاغه همانند قرآن کریم از حیث تقابل معنایی، در مقابل ایمان و تقوا قرار گرفته است. در واقع میتوان گفت که این واژه در نهج البلاغه ذومراتب و یک مفهوم نسبی است.
کلیدواژهها: نهج البلاغه، معناشناسی، ألم، وجع، داء، دنیا، تقوا، ایمان.
فهرست مطالب
فصل اول کلیّات تحقیق 15
۱٫ ۱٫ مقدمه 16
۲٫ ۱٫ اهمیت و ضرورت موضوع 18
۳٫ ۱٫ مسائل تحقیق 19
۴٫ ۱٫ فرضیات تحقیق 19
۵٫ ۱٫ پیشینه تحقیق 20
۶٫ ۱٫ روش تحقیق 21
۱٫ ۶٫ ۱٫ استخراج معنا از متن و حاشیه 23
۷٫ ۱٫ معناشناسی در مطالعات دینی 24
۷٫ ۱٫ ۱٫ انواع رویکرد معناشناسانه به متون دینی 24
۸٫ ۱٫ زبان شناسی و معناشناسی 25
زبان 26
۱٫ ۸٫ ۱٫ زبان شناسی توصیفی و تاریخی 26
۲٫ ۸٫ ۱٫ چیستی معنا شناسی و جایگاه آن در مطالعات زبانی 27
۳٫ ۸٫ ۱٫تعریف علم معنا شناسی 28
۴٫ ۸٫ ۱٫ هدف معناشناسی 29
۵٫ ۸٫ ۱٫ تاریخچه روش معناشناسی 30
معنا شناسی مکتب بن 31
۶٫ ۸٫ ۱٫ تفاوت معناشناسی با تفسیر قرآن به قرآن 32
پشن نیازهای معناشناسی 33
۷٫ ۸٫ ۱٫ ایزوتسو و معناشناسی در آیات قرآن 34
۸٫ ۸٫ ۱٫ نوآوریهای ایزوتسو 36
۹٫ ۸٫ ۱٫ سه اصل کلی در روش معناشناختی ایزوتسو 37
۱۰٫ ۸٫ ۱٫ مراحل دریافت معنای واژگان (با اصلاح روش ایزوتسو) : 38
۹٫ ۱٫ برخی از اصطلاحات علم معناشناسی 39
۱٫ ۹٫ ۱٫ معنا 39
۱٫ ۱٫ ۹٫ ۱٫ معنای اساسی 39
۲٫ ۱٫ ۹٫ ۱٫ معنای نسبی 40
۱۰٫ ۱٫ رابطه همنشینی و جانشینی 41
۱٫ ۱۰٫ ۱٫ فرآیند همنشینی 41
۲٫ ۱۰٫ ۱٫ فرآیند جانشینی 41
۱٫ ۲٫ ۱۰٫ ۱٫ ترادف یا هممعنایی 42
۱۱٫ ۱٫ حوزه های معناشناختی 42
۱٫ ۱۱٫ ۱٫ چگونگی تشکیل حوزه معنایی 43
۱۲٫ ۱٫ کلمات کلیدی 45
۱٫ ۱۲٫ ۱٫کلمه کانونی 46
۱۳٫ ۱٫ معنا شناسی همزمانی(توصیفی) و معنا شناسی زمانگذر(تاریخی) 47
۱۴٫ ۱٫ جهان بیاس معناشناختی 49
فصل دوم معناشناسی تاریخی 51
۱٫ ۲٫ سطوح معناشناسی تاریخی 53
۲٫ ۲٫ معنای لغوی واژه ألم 55
۱٫ ۲٫ ۲٫معادل معنایی ألم در زبان انگلیسی 56
۳٫ ۲٫معنای اصطلاحی ألم 57
۴٫ ۲٫ معناشناسی تاریخی ألم در دوران جاهلی(پشا از نهج البلاغه) 58
۱٫ ۴٫ ۲٫ بررسی و شناخت جاهلیت 58
۲٫ ۴٫ ۲٫ معنای واژه جاهلیت 59
نمودار ۲ـ۵ـ۲ ویژگی های عصر جاهلیت در نهج البلاغه 62
۳٫ ۴٫ ۲٫ واژه ألم در شعر جاهلی 63
۴٫ ۴٫ ۲٫ وجوه معنایی واژه ألم در عصر جاهلی 64
۱٫ ۴٫ ۴٫ ۲٫ درد جسمی 64
۲٫ ۴٫ ۴٫ ۲٫ ألم و وجع 65
۳٫ ۴٫ ۴٫ ۲٫ درد گرسنگی 65
۴٫ ۴٫ ۴٫ ۲٫همنشینی واژه ألم با سوء 66
۵٫ ۲٫ معناشناسی تاریخی ألم در دوران بعثت پاهمبر(نزول قرآن) 67
واژگان قرآن 68
۱٫ ۵٫ ۲٫ ألم و مشتقات آن در قرآن 69
۲٫ ۵٫ ۲٫حوزه معنایی واژه ألم در قرآن 72
۱٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ عقاب 72
۲٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ ظلم 72
۳٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ رجاء 73
۴٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ اعتداء 74
۵٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ کذب 74
۶٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ نفاق 75
۷٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ عبادت 75
۸٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ استکبار 76
۹٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ کفر 77
۱۰٫ ۲٫ ۵٫ ۲٫ فحش 78
۶٫ ۲٫ واژگان متقابل با ألم در قرآن 79
۱٫ ۶٫ ۲٫ ایمان به آخرت 79
۲٫ ۶٫ ۲٫جهاد 80
۷٫ ۲٫ معناشناسی تاریخی ألم در دوران امامان معصوم 82
ألم در روایات 82
۸٫ ۲٫نتجهر گیری 89
فصل سوم مفاهیم جانشین 90
۱٫ ۳٫معناشناسی توصیفی 91
حوزه معنایی ترادفی 92
۱٫ ۱٫ ۳٫ ساختمان معنایی ألم در نهج البلاغه 93
۲٫ ۱٫ ۳٫ ألم و مشتقات آن در نهج البلاغه 95
۲٫ ۳٫ مفاهیم جانشین ألم در نهج البلاغه 96
۱٫ ۲٫ ۳٫ داء 96
۲٫ ۲٫ ۳٫ وجع 100
۳٫ ۲٫ ۳٫ أسی 104
۴٫ ۲٫ ۳٫ بلاء 104
۵٫ ۲٫ ۳٫عناء 107
۶٫ ۲٫ ۳٫ مرض 109
۷٫ ۲٫ ۳٫ همّ 110
۸٫ ۲٫ ۳٫ فجعه 111
۹٫ ۲٫ ۳٫ مشقة 112
۱۰٫ ۲٫ ۳٫ تعب 114
۱۱٫ ۲٫ ۳٫ فناء 115
۱۲٫ ۲٫ ۳٫ مؤونة 115
۱۳٫ ۲٫ ۳٫حزن 116
۱۴٫ ۲٫ ۳٫ وَحوحه 118
۱۵٫ ۲٫ ۳٫ نصب 119
۱۶٫ ۲٫ ۳٫ وصب 120
۱۷٫ ۲٫ ۳٫ محنة 121
۱۸٫ ۲٫ ۳٫ شدة 122
۱۹٫ ۲٫ ۳٫ملامت 124
۲۰٫ ۲٫ ۳٫ کِظَّة 126
۲۱٫ ۲٫ ۳٫ مصیبة 127
۲۲٫ ۲٫ ۳٫ جشوبة 129
۲۳٫ ۲٫ ۳٫کدح 130
فصل چهارم مفاهیم همنشین 132
۱٫ ۴٫بررسی واژههای همنشین با ألم در نهج البلاغه 134
۱٫ ۱٫ ۴٫ دنیا 134
۲٫ ۱٫ ۴٫ قضای الهی 137
۳٫ ۱٫ ۴٫ موت 138
۴٫ ۱٫ ۴٫ حکمت 140
۵٫ ۱٫ ۴٫ نفاق 141
۶٫ ۱٫ ۴٫ باطل 141
۷٫ ۱٫ ۴٫ صبر 142
۸٫ ۱٫ ۴٫ قذی 146
۹٫ ۱٫ ۴٫ طاعة 147
۱۰٫ ۱٫ ۴٫ قلب 148
۱۱٫ ۱٫ ۴٫ جهل 150
۱۲٫ ۱٫ ۴٫ حسد 151
۱۳٫ ۱٫ ۴٫ شکوه 153
۱۴٫ ۱٫ ۴٫ جسم 154
۱۵٫ ۱٫ ۴٫ ظلم 156
۱۶٫ ۱٫ ۴٫ سقم 156
۱۷٫ ۱٫ ۴٫ ابتلاء 158
۱۸٫ ۱٫ ۴٫ فقر 160
۱۹٫ ۱٫ ۴٫ جهاد 161
۲۰٫ ۱٫ ۴٫ بصر 163
فصل پنجم مفاهیم متقابل 166
۱٫ ۵٫ نسبت تقابل 167
تباین معنایی 169
۱٫ ۱٫ ۵٫ انس 170
۲٫ ۱٫ ۵٫نبوت (پا۳مبراسلام) 171
۳٫ ۱٫ ۵٫ تقوا 173
۴٫ ۱٫ ۵٫ قرآن 176
۵٫ ۱٫ ۵٫ زهد 178
۶٫ ۱٫ ۵٫صدقه 180
۷٫ ۱٫ ۵٫ دواء 181
۸٫ ۱٫ ۵٫ بلول 183
۹٫ ۱٫ ۵٫ شفاء 184
۱۰٫ ۱٫ ۵٫ سلامة 186
۱۱٫ ۱٫ ۵٫ فرح 187
۱۲٫ ۱٫ ۵٫ فاکهه 189
۱۳٫ ۱٫ ۵٫ لذة 190
۱۴٫ ۱٫ ۵٫ جذل 191
۱۵٫ ۱٫ ۵٫ رجاء 192
نتایج و پیشنهادات 195
نتجه.گیری 196
پیشنهادات 198
منابع و مآخذ 199
- ۵۴ نمایش