ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

دانلود-پایان-نامه-مشروعیت-تبرک-از-منظر-قرآن-و-سنت
دانلود پایان نامه مشروعیت تبرک از منظر قرآن و سنت
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: Doc
تعداد صفحات: 114

پایان نامه مشروعیت تبرک از منظر قرآن و سنت
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 114 صفحه
چکیده
معنای تبرک در اصطلاح، طلب و درخواست برکت و زیادی از خداوند، از طریق حقیقت‌ها، شخصیت‌ها و چیزهایی است که خداوند برای آن‌ها امتیاز و مقام خاص قرار داده، مانند بوسیدن یا لمس کردن دست پیامبر، قبر و منبر آن حضرت و در و دیوار مسجد الحرام یا مسجد النبی… . تبرک را از دو منظر بررسی کردیم: ۱٫دیدگاه دانشمندان شیعه و ۲٫دیدگاه دانشمندان اهل سنت. و بیان داشتیم که علمای اسلام بر جائز و پسندیده بودن تبرک قائلند و احدی از آن‌ها تبرک جستن را منع نکرده است. چنان‌که در بیان دانشمندان اهل سنت، اقوال بسیاری بر جائز بودن تبرک به قبر و سایر متعلقات پیامبر اکرم بیان کردیم. گرچه بعضی قائل به کراهت مسح قبر پیامبر و بوسیدن شده بودند. همچنین در این تحقیق به بیان جایگاه تبرک پس از رحلت پیامبر بین مسلمانان (اعم از صحابه و تابعین) که آنها به متعلقات باقی مانده‌ی حضرت (مو، لباس، کفش، ظروف، منبر و …) تبرک می‌جستند و خود را به قبر رسول خدا می‌مالیدند و بوسه می‌زدند. نیز به مکان‌هایی که حضرت در آن جا نماز به پا داشته بود، تبرک می‌جستند. با توجه به تمامی مباحث مطرح شده باید گفت: تبرک جستن نه تنها مربوط به زمان رسول الله نیست بلکه طبق آیات و شواهد قرآنی –نظیر جریان تبرک یعقوب به پیراهن یوسف و تبرک بنی اسرائیل به تابوت– بین ادیان و امت‌های پیشین نیز بوده ،تبرک جستن به انبیاء، اولیاء، صالحان و متعلقاتشان به یک جریان تبدیل شده که پیش از عصر رسول الله و در زمان ایشان و پس از رحلت حضرت تاکنون این جریان زنده بوده، مورد سفارش انبیاء، نبی گرامی اسلام، ائمه معصومین، صحابه و تابعین، و تمامی مسلمانان نیز بوده است. مخالف بودن جمعیت اندکی تندرو که با تمامی امور با تعصب برخورد کرده و موجبات بی حرمتی به مسلمانان را فراهم می‌کنند، تأثیری در جریان همیشه جاری (تبرک) نداشته و ندارد. مشروعیت و استحباب تبرک جستن به آثار انبیاء، اولیا و صالحان، حتی پس از مرگشان ثابت است و هیچ گونه منافاتی با توحید در عبادت ندارد.
واژگان کلیدی: مشروعیت، قرآن، سنت، تبرک

فهرست مطالب
مقدمه 1
فصل اول: کلیات و مفاهیم 2
گفتار اول: کلیات 3
الف) تبیین موضوع 3
پرسش‌های تحقیق 3
پرسش اصلی 3
پرسش‌های فرعی 3
فرضیه‌های تحقیق 4
فرضیه‌ی اصلی 4
فرضیه‌های فرعی 4
پیشینه‌ی تحقیق 4
مفهوم «برکت» در لغت 6
توحید در برکت 8
«تبرک» در قرآن کریم 8
«تبرک» در احادیث 9
اصل برکت از جانب خداست 10
فصل دوم: موارد تبرک در آیات قرآن کریم و روایات 11
 ١ . برکت در اشخاص 12
الف) برکت در حضرت نوح 12
ب) برکت در حضرت عیسی 12
ج) برکت در حضرت موسی 13
د) برکت در حضرت ابراهیم 14
هـ) برکت در رسول خدا 14
و) برکت در اهل بیت پیامبر 15
ز) برکت اولیای الهی 16
ح) برکت مسلمانان نزد پیامبر 17
ط) برکت افراد مؤمن 17
ی) سامری و تبرک به خاک اسب جبرئیل 18
دیدگاه ابن‌کثیر در مورد آیه 18
 ٢ . برکت در مکان 20
الف) مسجد الحرام 20
ب) مسجد الاقصی 20
ج) کوه طور 20
د) مقام ابراهیم 20
هـ) روضه پیامبر 23
و) جای نماز پیامبر 24
بوسیدن اماکن متبرک 25
 ٣ . برکت در زمان 25
الف) شب قدر 25
ب) دهه ذیالحجه 25
ج) ماه‌های حرام 26
د) وقت سحر 27
 ۴ . برکت در اشیاء 27
الف) برکت در باران 27
ب) درخت زیتون 27
ج) برکت در آثار پیامبران 28
د) برکت در آب زمزم 30
هـ) برکت در قرآن کریم 30
عوامل تبرک به قرآن کریم 31
 ١ . کلام الهی 31
 ٢ . وسیله‌ای برای تمییز حق از باطل 32
 ٣ . وسیله‌ی هدایت 32
 ۴ . تبیان هر چیز 32
 ۵ . وسیله‌ی رحمت 33
 ۶ . قرآن، نور هدایت 33
 ٧ . بشارت برای مؤمنین 33
 ٨ . شفای مرض‌های قلبی 34
 ٩ . وسیله‌ی خیر 34
تبیین و موارد تبرک مشروع از منظر قرآن و سنت 34
 ١ . تبرک به اسم خداوند 34
 ٢ . تبرک به صلوات بر پیامبر 35
 ٣ . تبرک به تلاوت قرآن کریم 35
 ۴ . تبرک به پیامبر در زمان حیات 36
الف) تبرک به اعضای جسد پیامبر 36
ب) تبرک به موی پیامبر 37
ج) تبرک به آب دهان پیامبر 39
د) تبرک به عرق پیامبر 39
هـ) تبرک به لباس پیامبر 40
و) تبرک به مواضع انگشتان پیامبر 41
ز) تبرک به ته‌مانده ظرف آب پیامبر 41
ح) تبرک به آب وضوی پیامبر در روایات اهل سنت 42
 ۵ . تبرک به آثار پیامبر بعد از وفات 42
تبرک به پیامبر بعد از وفات در سیره مسلمانان 49
دلالت نصوص تبرک 53
فصل سوم: موارد اختلاف در تبرک 54
موارد اختلاف وهابیت با دیگر فرقه‌ها 55
 ١ . تبرک به آثار پیامبر بعد از وفات در غیر منصوص 55
ادلّه وهابیان 55
دلیل اول: نبود دلیل 55
پاسخ 55
دلیل دوم: سد ذرایع 56
پاسخ 57
دلیل سوم: ترک صحابه 57
پاسخ 57
دلیل چهارم: عدم نفع زیارت برای میت 57
پاسخ 57
دلیل پنجم: عدم اعتقاد عمر به تبرک حجرالاسود 58
پاسخ 58
۶٫ تبرک به غیر پیامبر 58
اقوال در مسأله 59
 ١ . عدم استحباب تبرک 59
 ٢ . کراهت تبرک 59
 ٣ . جواز و استحباب تبرک 60
نظرات اندیشمندان در جواز و استحباب تبرک 60
حرمت تبرک به قبور اولیا 74
ادله عدم جواز تبرک به غیر پیامبر 75
دلیل اول: اجماع صحابه بر ترک تبرک به غیر پیامبر 75
پاسخ 75
دلیل دوم: ذریعه شرک در تبرک 77
پاسخ 77
دلیل سوم: عدم جواز قیاس اولیا به پیامبر 78
پاسخ 79
دلیل چهارم: حرمت تبرک قبور، به جهت شرک بودن 80
پاسخ 80
دلیل پنجم: بدعت بودن تبرک از قبور 81
پاسخ 81
دلیل ششم: کراهت تبرک به قبور نزد عبدالله بن عمر 82
پاسخ 82
دلیل هفتم: تبرک به قبور اولیا از عادات یهود و نصارا 83
پاسخ 83
۷٫ تبرک به تربت امام حسین(ع) و سجده بر آن 84
سجده بر تربت امام حسین(ع) 86
فتوای وهابیان 86
سجده شیعه بر هر نوع خاک 87
برتری برخی زمین‌ها از دیدگاه قرآن 87
اختلاف برخی زمین‌ها از دیدگاه روایات 88
شرافت تربت امام حسین(ع) 89
قبر حسین(ع) همانند قبر رسول‌الله(ص) 91
فضیلت تربت امام حسین(ع) 92
فتاوای وهابیان 93
احمد بن حنبل و تبرک 94
نتیجه‌گیری 97
تبرک به آب وضوی پیامبر در روایات اهل سنت 100
فهرست منابع و مؤاخذ 103

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  • ۴۳ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی