دانلود رایگان پایان نامه مبانی و اصول آموزش معارف اسلامیدر قرآن و روایات
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: Doc
تعداد صفحات: 126
پایان نامه مبانی و اصول آموزش معارف اسلامیدر قرآن و روایات
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 126 صفحه
چکیده
همانطور که هر مکتب آموزشی، مشتمل بر یک سری مبانی و اصول منسجم میباشد؛ مکتب آموزشی اسلام که کاملترین مکتب نیز است بر پایه مبانی و اصول مسلم و عقلانی مبتنی میباشد؛ و همچنین برای ایجاد جامعه سالم و متخلق به اخلاق اسلامی، نیاز به یک نظام آموزشی زنده و مترقی است که انسانهای آزاد، مستقل، خلّاق، مبتکر و تلاشگر پرورش دهد. زیرا آفرینش انسان به گونه ای است که در سیما و سیرتش – دنیا و آخرتش- با آموزش ساخته و پرداخته میشود و وقتی که او صالح و سالم پرورش یافت همه چیز به خوبی ساخته میشود. برای رسیدن به جامعه سالم و صالح نیاز به فلسفه آموزش و پرورش داریم که مطابق الگوهای دینی آن جامعه باشد. روش این تحقیق توصیفی و استنادی است و با استفاده از فیش برداری از کتب که شامل منابع اولیه و ثانویه است به جمع آوری اطلاعات پرداخته و نظریات صاحب نظران مطرح گردیده است. تعدادی از منابع که در این تحقیق استناد شده است عبارتند از: امالی شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، اصول کافی، المیزان فی تفسیر القرآن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بحار الانوار، گامی در مسیر تربیت اسلامی، انسان در قرآن، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت، کرامت در قرآن.بنابراین هدف این تحقیق، یافتن مبانی و اصول عقلانی برای کار آموزشی است. با توجه به اینکه قرآن و نهج البلاغه، اخبار و روایات نقل شده از پیامبر اکرم(۶) و دیگر پیشوایان معصوم، مشحون از اندیشههای آموزشی و تربیتی است بر همین اساس چهار مبانی مهم از مبانی آموزش معارف اسلامیکه عبارتند از: شناخت حقیقت و فطرت انسان، کمال نهایی انسان، آزادی و اختیار انسان و توانمندی انسان در ساخت خود و جامعه و همچنین ده اصل مهم از اصول آموزش معارف اسلامیشامل، اصل کرامت، اصل کوشش(فعالیت)، اصل تسهیل و تیسیر، اصل تفکر، اصل تدرج و تمکن، اصل اعتدال، اصل تشویق، روش الگویی، روش تمثیل و تشبیه و اصول مربوط به محتوای آموزشی، از متن آیات هدایت بخش و نورانی قرآن کریم و نهج البلاغه و احادیث اسلامی، استنباط و استخراج شد. دستیابی به این آیات و احادیث، این اهمیت را دارد که فعالیتهای آموزشی را هدفمند و منسجم میکند و نیز رهنمودهای کلی لازم را ارائه میدهد و به اعتلای کیفیت آموزش و در نتیجه به بازدهی آموزش و پرورش کمک میکند.
واژههای کلیدی: مبانی، اصول، آموزش، معارف اسلامی.
فهرست مطالب
چکیده 6
فصل اول : کلیات 1
۱-۱ بیان مسئله 2
۱-۲ اهمیت و ضرورت 2
۱-۳ پیشینه تحقیق 3
۱-۴ سوالات تحقیق 5
۱-۵ فرضیه تحقیق 6
۱-۶ روشهای تحقیق 6
۱-۷ مفهوم شناسی 6
۱-۷-۱ مبانی 6
۱-۷-۲ اصول 7
۱-۷-۳ آموزش 8
۱-۷-۴ معارف اسلامی 8
فصل دوم: مبانی آموزش معارف اسلامی در قرآن و روایات 9
۲-۱ شناخت حقیقت و فطرت انسان 10
۲-۲ کمال نهایی انسان 23
۲-۳ آزادی و اختیار انسان 32
۲-۴ توانایی انسان در ساختن خود و جامعه 43
فصل سوم: اصول آموزش معارف اسلامیدر قرآن و روایات 53
۱-۳ اصول مربوط به آموزش گیرنده 54
۱-۱-۳ اصل کرامت 54
۲-۱-۳ اصل کوشش (فعالیت) 61
۳-۱-۳ اصل تسهیل و تیسیر 64
۲-۳ اصول مربوط به آموزش دهنده 70
۱-۲-۳ اصل تفکر 70
۲-۲-۳ اصل تدرج و تمکن 74
۳-۲-۳ اصل اعتدال 79
۳-۳ اصول مربوط به روشها و ابزار آموزش 84
۱-۳-۳ روش تشویق 84
۲-۳-۳ روش الگویی 88
۳-۳-۳ روش تمثیل و تشبیه 91
۴-۳- اصول مربوط به محتوای آموزشی 94
۱-۴-۳ اعتقادات 96
۲-۴-۳ احکام 99
۳-۴-۳ اخلاقیات 101
نتیجه گیری: 103
پیشنهادات 107
منابع: 108
- ۶۱ نمایش