ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

طبقه بندی موضوعی
دانلود-مقالات-بیوگاز-و-زیست-توده-و-روشهای-تولید-بیوگاز
دانلود مقالات بیوگاز و زیست توده و روشهای تولید بیوگاز
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 700
حجم فایل: 23495 کیلوبایت

 

43 مقاله و تحقیق در مورد بیوگاز و زیست توده و روشهای تولید بیوگاز
این فایل شامل 43 مقاله و تحقیق در مورد بیوگاز و زیست توده و روشهای تولید بیوگاز می باشد که بسیار کامل می باشد و در قالب ورد نگارش شده اند.متن زیر یخشی از یکی از این مقالات است
 

در سالهای اخیر روند رو به رشد مصرف انرژی، موجب بحران انرژی در جهان گردیده است . مصرف روز افزون انرژی حاصل از سوختهای فسیلی اگر چه رشد سریع اقتصادی جوامع مختلف را بهمراه داشته است، اما بواسطه انتشار آلاینده های حاصل از احتراق سوختهای فسیلی و افزایش دی اکسید کربن در اتمسفر و پیامد های ناشی از آن، جهان را با تغییرات تهدید آمیزی روبرو کرده است. از سوی دیگر محدودیت منابع فسیلی و تجدید ناپذیر بودن این منابع موجب گردیده است تا سیاست گذاران و برنامه ریزان بخش انرژی با انجام مطالعات ساختاری، جایگزینی حامل های انرژی، حرکت به سوی سوختهای پاک را در رئوس برنامه های خود قرار دهند (امین صالحی و عبدلی، 1388). دستیابی به توسعه پایدار متضمن وجود چهار عامل الف) محیط، ب) جمعیت و منابع، ج) اقتصاد، د) فرهنگ و جامعه می باشد، بنابراین نبود هریک از این عوامل مانع از دستیابی به توسعه پایدار و عدالت محیطی خواهد شد. در این بین محیط زیست نیز به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار که در حیات انسانی نقش مؤثری را ایفا می نماید به وسیله ای اساسی برای دستیابی به توسعه زود هنگام بر اساس دیدگاه های سودمحور موجود در جهان سرمایه داری تبدیل شده است (احمدی و حاجی نژاد، 1389). محیط زیست به تمام محیطی اطلاق می شود که انسان به طور مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است و زندگی و فعالیت های او در ارتباط با آن قرار دارد (فیروزی، 1384). بنابراین در صورتیکه روند فعلی بهره برداری و تخریب محیط زیست با تکیه بر مکاتب اصالت فایده و سرمایه داری ادامه یابد نه تنها مانع از تحقق توسعه پایدار خواهد شد بلکه آینده حیات را در زمین در معرض خطر نابودی قرار می دهد. مشکلات محیط زیست امروزه به بحران جهانی و فراگیر تبدیل شده است و چنانچه به صورت علمی و جدی برای رفع آن چاره اندیشی نشود بشر با فاجعه عظیمی مواجه خواهد شد (حجازی و عربی، 1387) بنابراین ارتباط محیط زیست با توسعه پایدار، ارتباطی متقابل و دو سویه می باشد و محیط زیست به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار می تواند عاملی برای دست یابی به توسعه پایدار یا نرسیدن به آن باشد. از طرفی توسعه پایدار نیز می تواند مانع از تخریب محیط زیست شود (احمدی و حاجی نژاد، 1389).

مناطق روستایی به عنوان قسمتی از جهان کنونی بخش عمده ای از جمعیت و عرصه های طبیعی کشور را به خود اختصاص داده است و جامعه روستایی نقش اساسی در حیات اقتصادی و اجتماعی کشور دارد. با توجه به اهمیت و جایگاه جامعه روستایی در کشور و مشکلات و چالش هایی که این جامعه در فرایند توسعه خود با آن مواجه است، شناخت و تحلیل ویژگیهای برنامه ریزی توسعه روستایی در کشور و پرداختن به کلیه ابعاد آن ضرورت تام دارد. حفاظت از محیط زیست روستایی یک وظیفه ملی است که ضروری است در برنامه های ملی , منطقه ای و محلی توجه ویژه ای بدان شود. مدیریت مواد زائد روستایی مهمترین اقدام برای جلوگیری از خطرات و آسیب های مربوط به محیط زیست است (وزارت کشور، 1385) یکی از مناسب ترین انرژی های تجدید پذیر که از زمان های بسیار گذشته مورد استفاده بوده و علاوه بر تجدید پذیر بودن و سازگاری با محیط زیست دارای منافع اقتصادی اجتماعی نیز می باشد، انرژی بیوماس (بیوگاز) می باشد که پس از انرژی آب در جایگاه دوم قرار دارد (پورخباز و جوانمردی، 1389).  بررسی ها نشان می دهد که در کشورهای در حال توسعه ای مثل هند، مالزی، تایلند بصورت سنتی در روستاها و در کشورهای توسعه یافته ای مثل آلمان، آمریکا بصورت صنعتی در دامپروری های بزرگ و کوچک سالهاست که از کود دامها جهت تولید بیو گاز و سپس با مصرف آن به عنوان سوخت بمنظور تولید توامان برق و حرارت استفاده می شود (سهرابی و همکاران، 1389). هدف از این نوشتار، بررسی استفاده از فناوری بیوگاز برای تامین بخشی از انرژی مصرفی روستایی در جهت حفاظت از محیط زیست به عنوان یکی از ابعاد پایداری می باشد.

 

2- فناوری بیوگاز و توسعه پایدار روستایی

      پیامدهای زیست محیطی مصرف سوخت های فسیلی، به همراه بحران انرژی، منجر به طرح مدلی از توسعه با نام توسعه پایدار شد. توسعه پایدار با تکیه بر سه اصل پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، به ارایه راه حل هایی در مقابل الگوهای فانی توسعه کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و جلوگیری از بروز مسایلی هم چون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه های زیستی، تغییر اقلیم، افزایش بی رویه جمعیت، بی عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی پرداخته است. به نحوی که با پاسخ گویی به نیازهای بشر امروز، بتواند شرایطی مشابه جهان امروز را برای آیندگان به ارمغان آورد (عادلی گیلانی و سوری، 1389). توسعه پایدار، توسعه ای است که برآورده کننده نیاز های حال حاضر بدون لطمه زدن به توانایی نسل های آینده برای برآورده کردن نیاز هایشان می باشد (کوچران[1]، 2006). توسعة پایدار موجب حفاظت زمین، آب، گیاه، و منابع ژنتیکی حیوانات می شود؛ از لحاظ زیست محیطی، مخرب نیست؛ از لحاظ فنی، مناسب و از نظر اقتصادی و اجتماعی، قابل قبول است (کریم و هاشمی، 1388؛ نسترن و همکاران، 1389). برای رسیدن به توسعه پایدار، نیاز به منابع بیشتر انرژی است که برای تأمین منابع کافی انرژی دو راه حل وجود دارد : اولاً افزایش بازدهی انرژی دستگاه های مورد استفاده ، ثانیاً استفاده از منابع جدید انرژی. از طرف دیگر با افزایش جمعیت و سطح رفاه جامعه، مقدار استفاده از منابع غذایی (گیاهی و جانوری) افزایش یافته است. همچنین با توسعه صنایع دامپروری و کشاورزی و استفاده بیشتر از منابع غذایی، آلودگی حاصل از فضولات گیاهی و دامی افزایش یافته است. در جهت تصفیه این فضولات می توان از روش تجزیه بی هوازی یا تجزیه هوازی استفاده نمود. روش بی هوازی در مقایسه با روش دیگر نه تنها انرژی بر نیست بلکه مقداری انرژی بصورت بیوگاز تولید می نماید.(قیصری، 1389) هدف اصلی توسعه پایدار تامین نیازهای اساسی ، بهبود و ارتقاء کیفیت زندگی ، اداره بهتر سامانه های زیستی ذکر شده است برای دستیابی به مفاهیم توسعه بایدار اهداف پنجگانه زیر با توجه به طبیعت آن توسعه مشخص می شود:

- تامین نیازهای اساسی نوع بشر برای امروز و فردا با توجه به رشد کیفی

- بهبود و ارتقاء زندگی برای همه ی طبقات جامعه

- حفظ و اداره مناسب تر سامانه های زیستی و آینده ای امن تر و سعادتمندتر

- توجه به زیستگاه موجودات و بوم آن

- تامین ابزار آلات و امکانات فکری و فناوری برای رشد لازم (اکبری لنگوری، 1391)

فضولات دام وطیور از جمله عوامل آلودگی و تخریب محیط زیست روستاها می باشند؛ فضولات دامی عبارتست از کلیه مواد زائد جامد و مایعی که از طریق دامها در محیط تخلیه می گردد. در مناطق روستایی به دلیل وجود دام در بیشتر منازل، مواد آلی بیشتری نسبت به شهرها وجود دارد که شامل کودگاوی، گوسفندی و فضولات مرغی بعلاوه مواد زائد طویله ها می باشد. در خانه های روستایی معمولا فضولات دامی به همراه دیگر مواد زائد در محوطه حیاط یا در جلوی منازل ریخته و ذخیره می شوند تا در فصل مناسب (معمولاً پاییز) مورد استفاده قرار گیرند. این انباشتن فضولات به تولید مگس و پخش بو کمک می کند و به افزایش انتشار بیماری ها منجر می شود (وزارت کشور، 1385) استفاده از فناوری بیوگاز به عنوان رویکردی نوید بخش، به خصوص در طرح های توسعه، مدیریت و ساماندهی ضایعات آلی تولید شده در مناطق روستایی، به ویژه در کشورهای درحال توسعه، مورد توجه قرار گرفته است. علت این امر را می توان استفاده از بیوگاز تولیدی به عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر، نقش به سزای آن در حل معضلات زیست محیطی ناشی از آلاینده های آلی تولید شده در جوامع انسانی، دسترسی آسان و منافع اقتصادی- اجتماعی حایز اهمیتی دانست که آن را از سایر منابع انرژی تجدیدپذیر متمایز می سازد و بنابراین نیروگاه های بیوگاز سوز قادر است، نقش مؤثری در پیشبرد جامعه به سمت توسعه پایدار ایفاء نماید (امین صالحی و عبدلی، 1388)

با توجه به مباحث مطرح شده، به نظر می رسد آنچه امری حتمی و ضروری در توسعه پایدار می باشد، در نظر گرفتن منافع نسل حاضر همراه با منافع نسل های آینده است . در اعلامیه استکهلم 1972 و نیز اعلامیه ریو 1992 در مورد محیط زیست ، این موضوع مورد توجه و عنایت قرار گرفته است . در اصل 6 اعلامیه است کهلم آمده است : دفاع از محیط زیست و بهبود آن برای نسل های حال و آینده هدفی دارای اولویت برای بشریت است ، وظیفه ای که تحقق آن باید هماهنگ و همگام با تحقق اهداف بنیادین صلح وتوسعه اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان که قبلاً معین شده اند صورت گیرد (رئیسی، 1387) بنابراین با توجه به شکل-1 می توان اثر بکارگیری فن آوری بیوگاز را در بهبود محیط زیست و در نتیجه در تحقیق توسعه پایدار ملاحظه کرد.

 

 

[1]. Cochrane

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
  • ۵۷ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی