ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

ام پی فایل - مرجع خرید فایل های دانشجویی و دانش آموزی

جهت دانلود به سایت اصلی ارجاع داده میشوید

طبقه بندی موضوعی
دانلود-رایگان-پایان-نامه-مبانی-و-اصول-آموزش-معارف-اسلامی‌در-قرآن-و-روایات
دانلود رایگان پایان نامه مبانی و اصول آموزش معارف اسلامی‌در قرآن و روایات
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: Doc
تعداد صفحات: 126

پایان نامه مبانی و اصول آموزش معارف اسلامی‌در قرآن و روایات
نوع فایل: Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 126 صفحه
چکیده
همانطور که هر مکتب آموزشی، مشتمل بر یک سری مبانی و اصول منسجم می‌باشد؛ مکتب آموزشی اسلام که کاملترین مکتب نیز است بر پایه مبانی و اصول مسلم و عقلانی مبتنی می‌باشد؛ و همچنین برای ایجاد جامعه سالم و متخلق به اخلاق اسلامی، نیاز به یک نظام آموزشی زنده و مترقی است که انسانهای آزاد، مستقل، خلّاق، مبتکر و تلاشگر پرورش دهد. زیرا آفرینش انسان به گونه ای است که در سیما و سیرتش – دنیا و آخرتش- با آموزش ساخته و پرداخته می‌شود و وقتی که او صالح و سالم پرورش یافت همه چیز به خوبی ساخته می‌شود. برای رسیدن به جامعه سالم و صالح نیاز به فلسفه آموزش و پرورش داریم که مطابق الگوهای دینی آن جامعه باشد. روش این تحقیق توصیفی و استنادی است و با استفاده از فیش برداری از کتب که شامل منابع اولیه و ثانویه است به جمع آوری اطلاعات پرداخته و نظریات صاحب نظران مطرح گردیده است. تعدادی از منابع که در این تحقیق استناد شده است عبارتند از: امالی شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، اصول کافی، المیزان فی تفسیر القرآن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بحار الانوار، گامی در مسیر تربیت اسلامی، انسان در قرآن، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت، کرامت در قرآن.بنابراین هدف این تحقیق، یافتن مبانی و اصول عقلانی برای کار آموزشی است. با توجه به اینکه قرآن و نهج البلاغه، اخبار و روایات نقل شده از پیامبر اکرم(۶) و دیگر پیشوایان معصوم، مشحون از اندیشه‌های آموزشی و تربیتی است بر همین اساس چهار مبانی مهم از مبانی آموزش معارف اسلامی‌که عبارتند از: شناخت حقیقت و فطرت انسان، کمال نهایی انسان، آزادی و اختیار انسان و توانمندی انسان در ساخت خود و جامعه و همچنین ده اصل مهم از اصول آموزش معارف اسلامی‌شامل، اصل کرامت، اصل کوشش(فعالیت)، اصل تسهیل و تیسیر، اصل تفکر، اصل تدرج و تمکن، اصل اعتدال، اصل تشویق، روش الگویی، روش تمثیل و تشبیه و اصول مربوط به محتوای آموزشی، از متن آیات هدایت بخش و نورانی قرآن کریم و نهج البلاغه و احادیث اسلامی، استنباط و استخراج شد. دستیابی به این آیات و احادیث، این اهمیت را دارد که فعالیت‌های آموزشی را هدفمند و منسجم می‌کند و نیز رهنمودهای کلی لازم را ارائه می‌دهد و به اعتلای کیفیت آموزش و در نتیجه به بازدهی آموزش و پرورش کمک می‌کند.
واژه‌های کلیدی: مبانی، اصول، آموزش، معارف اسلامی. 

فهرست مطالب
چکیده 6
فصل اول : کلیات 1
۱-۱ بیان مسئله 2
۱-۲ اهمیت و ضرورت 2
۱-۳ پیشینه تحقیق 3
۱-۴ سوالات تحقیق 5
۱-۵ فرضیه تحقیق 6
۱-۶ روش‌های تحقیق 6
۱-۷ مفهوم شناسی 6
۱-۷-۱ مبانی 6
۱-۷-۲ اصول 7
۱-۷-۳ آموزش 8
۱-۷-۴ معارف اسلامی 8
فصل دوم: مبانی آموزش معارف اسلامی در قرآن و روایات 9
۲-۱ شناخت حقیقت و فطرت انسان 10
۲-۲ کمال نهایی انسان 23
۲-۳ آزادی و اختیار انسان 32
۲-۴ توانایی انسان در ساختن خود و جامعه 43
فصل سوم: اصول آموزش معارف اسلامی‌در قرآن و روایات 53
۱-۳ اصول مربوط به آموزش گیرنده 54
۱-۱-۳ اصل کرامت 54
۲-۱-۳ اصل کوشش (فعالیت) 61
۳-۱-۳ اصل تسهیل و تیسیر 64
۲-۳ اصول مربوط به آموزش دهنده 70
۱-۲-۳ اصل تفکر 70
۲-۲-۳ اصل تدرج و تمکن 74
۳-۲-۳ اصل اعتدال 79
۳-۳ اصول مربوط به روشها و ابزار آموزش 84
۱-۳-۳ روش تشویق 84
۲-۳-۳ روش الگویی 88
۳-۳-۳ روش تمثیل و تشبیه 91
۴-۳- اصول مربوط به محتوای آموزشی 94
۱-۴-۳ اعتقادات 96
۲-۴-۳ احکام 99
۳-۴-۳ اخلاقیات 101
نتیجه گیری: 103
پیشنهادات 107
منابع: 108


دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
  • ۵۶ نمایش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی